BEVAKNINGEN AV EUROVISION PRESENTERAS AV

Rätt att Greklands rappakalja åkte ut

Så hårresande usla att de missar finalen för första gången

Ryssland vann.

Nio andra bidrag gick vidare.

Och Grekland var så hårresande usla att landet missade finalen för första gången.

Följ ämnen

Att Ryssland gick vidare var ingen skräll.

Det kunde en undulat räkna ut.

Risken att Sergey Lazarev skulle missa finalen var ungefär lika stor som att Vladimir Putin skulle komma ut ur garderoben, ta på sig en tajt klänning och söka jobb i After Dark.

Det tål att upprepas – den ryska låten är som en andefattig BWO-cover. Men den ryska showen är, rent visuellt, häftigast i år. Speciellt illusionen när Sergey klättrar på klossar som faller sönder under honom, en sorts uppföljare till det gamla Nintendo-spelet ”Ice climber”.

Tävlingen handlar i första hand inte om musik. Som de en gång sa i amerikanska filmklassikern ”Chinatown”:

”Släpp det, Jack. Det är tv.”

Lazarev kommer vara en av de stora favoriterna på lördag, oavsett vad man tycker om den auktoritära regimen han representerar.

Det är högst välförtjänt.

Men några av oss är också ett stort steg närmare till att få packa väskan och resa till ett land där regnbågsflaggor och annan ”homosexuell propaganda” är förbjudna.

Merci, Europa.

Det hände mer spännande saker bakom Lazarev.

Eller spännande och spännande.

Precis när man tror att man sett allt så tar eländet det till nästa nivå.

”Trollkarlen” från Estland, den skräckinjagande rockblundern från Montenegro samt Grekland bevisade i år att svenska hiphopartisten Timbuktu hade fel – the båtten is aldrig nådd.

Grekland? Det brukar heta att de aldrig missar en final.

Men det går glädjande nog inte att ställa upp med vilken musikalisk rappakalja som helst. Låten var episkt dålig och dolde effektivt textens budskap om flyktingar. Och när artisterna började ”rappa”? Fader vår som är i himmelen, fräls oss ifrån ondo...

Annars var det rörande att se fansens känslor när deras favorit, Zoë från Österrike, stal en finalbiljett. Och det var över huvud taget en stabil och bra start av SVT.

Sketcherna och humorn och manuset höll en högre nivå än vanligt i det här sammanhanget. Dessutom lyckades SVT att få in små politiska nålstick och kommentarer utan att behöva höja programmets åldersgräns.

Det hade exempelvis sett rätt illa ut om inte värdlandet Sverige hade uppmärksammat Europas skam – flyktingkrisen. Bubblan behöver ett dansnummer som ”The grey people”.

I morgon fortsätter tävlingen. Då är det, som Petra Mede sa, dags att plocka fram handdukarna och ”komma” tillsammans igen.