Det ska ta sekunder att få en hamburgare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-28

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

NEW YORK

Det säljs snabbhamburgare för 430 m i l j a r d e r kronor om året i USA.

Men det är kris på McDonald"s.

Och det är bättre på Wendy"s, lätt.

McDonald"s aktiekurs i USA har mer än halverats sedan 1999 och burgarjättens raketartade marknadsandel har avstannat på 43 procent.

Wendy"s gick upp med 1,5 procent till 13,2 under samma period. (Burger King sjönk från 20,4 till 18,5 - men vi går inte på Burger King, right?)

Att McDonald"s fortfarande tjänar mest beror på tillgången. Det finns 13 099 restauranger i USA och 30 000 över hela världen (totalt säljs donkenmat för 380 miljarder kronor varje år - fett med mycket). Det går inte att missa McDonald"s. Därför går vi dit.

Här i USA, där det finns viss snabbmatskonkurrens, hamnar donken först på 9:e plats vad gäller kvalitet och prisvärde, i en undersökning bland 70 000 jänkare refererad i Time Magazine.

Detta trots att personalen är helt överjävla ointresserad av sina kunder (vilket man förstår, men ändå) och trots att det inte ens går fort längre eftersom Mickey D:s skippat värmelamporna för att i stället göra maten "på beställning". Anledningen var att de skulle få större flexibilitet att göra flera rätter. Ett katastrofalt misstag. Det ska ta sekunder att få en burgare, inte minuter.

McDonald"s har expanderat för mycket, vilket dragit varumärket i skiten. Många franchisetagare klarar inte av att leverera på den nivå vi förväntar oss av de gul-röda barnälskarna. 1995 växte de med 1 100 restauranger per år i USA, nästa år är den siffran 300, fortfarande för mycket. McDonald"s vet förstås om allt det här och har planer. Bland annat lyxigare restauranger och ständiga lågprismenyer som ska locka in folk i restaurangerna samt hemliga spionkunder som kollar de anställda.

Lycka till, säger jag. Jag älskar Big Mac. Och de är ännu godare här. Men de måste levereras fort för de knäcker inte en "old fashioned hamburger" på Wendy"s, kedjan som har den mycket passande sloganen "It"s better here". Och dessutom Pippi Långstrump som galjonsfigur. Ser det ut som. Wendy"s är the shit.

Annars är det mackor som är framtiden. Subway har gått om McDonald"s i antalet restauranger, med 13 101 stycken.

Och så kallad "fast casual"-mat, som hos Panera Bread och Baja Fresh. (Ja, jag skrev baja. Det betyder väl nåt annat här). De erbjuder lite dyrare, bättre mat.

Man får mat snabbt men inte snabbmat, om ni förstår.

Yes! "Vita huset" började nya säsongen med ett tvåtimmarsavsnitt - och med en Lily Tomlin nästan lika rolig som i första halvan av "Mitt andra jag" mot Steve Martin.

Det visar sig nu att supermodellen som låg med a l l a, Janice Dickinson, hade trekant med Grace Jones och Dolph Lundgren också. Vilken fest.

"Sätt ett tak på New York och du har världens största after work-party", säger Filip på legendariskt Manhattan-besök och partnern Fredrik nickar instämmande.

Hmm. Kommer underfund med varför New York är så bäst. Det här är enda stället i världen där folk är lika förbannat jävla gnälliga som jag.

Bara i New York, barn, bara i New York.

Knäxxx in the city

Fredrik Virtanen

ANNONS

Följ ämnen i artikeln