Pengarna öser ner på Skavlan

Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2011-09-14

Tv-imperiet drog in 40 miljoner – bara under senaste året

Det regnar pengar över Skavlan.

Sedan hans bolag Monkberry tog över produktionen av ”Skavlan” omsatte tv-stjärnans imperium lika mycket det senaste året som de föregående elva åren tillsammans – närmare 40 miljoner kronor.

– Jag har det väldigt bra ekonomiskt, säger Fredrik Skavlan till Nöjesbladet.

Produktionsbolaget Monkberry har inneburit en guldgruva för den populäre programledaren Fredrik Skavlan, 45.

– Absolut, bolaget har betytt mycket för mig ekonomiskt och framför allt gett mig mer kontroll över ”Skavlan”, säger han.

Det var inför höstsäsongen 2010 som Fredrik Skavlan bröt sig fri från SVT och NRK och startade Monkberry. Bolaget producerar bland annat ”Skavlan” och säljer sedan programmet till SVT och NRK.

Sålde till BBC

Monkberry ingår i en verksamhet om tre bolag där Fredrik Skavlans första bolag, Fredrik Skavlan AS, grundades 1999.

Under de första elva åren hade Skavlans olika bolag en total omsättning på drygt 40 miljoner kronor.

Men sedan han i fjol frigjorde sig från public service-företagen och startade Monkberry har hans bolag omsatt lika mycket pengar som de första elva åren gjorde sammanlagt, skriver den norska tidningen Verdens Gang.

Under försommaren blev det dessutom klart att BBC köper in ”Skavlan” vilket gör att programmet kan sändas i hela Norden. Pengarna därifrån delar Monkberry med SVT och NRK.

– Vi sitter på rättigheterna till ”Skavlan” och kan licensiera programmet var vi vill, säger Monkberrys vd Marianne Torp Kierulf till Verdens Gang.

Inför den nya säsongen av ”Skavlan” har ett nytt avtal slutits mellan Monkberry och kanalerna de säljer programmet till.

”500 000 per avsnitt”

När avtalet för de två tidigare säsongerna slöts uppgav Mats Ahlin, då anställd på mediebolaget Carat, att Skavlan kunde tjäna en halv miljon kronor per avsnitt.

– Det kan jag inte bekräfta, jag räknar inte på det sättet, säger Fredrik Skavlan till Nöjesbladet.

SVT är förtegna om de ekonomiska villkoren för det nya avtalet.

– Jag pratar ogärna om detaljerna i mina avtal, säger Martin Österdahl, programbeställare på SVT.

Följ ämnen i artikeln