Volvo och Mapei kör utför stupet

Uppdaterad 2015-06-15 | Publicerad 2015-06-13

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

”Det handlar om att ha fullständig kontroll över sitt varumärke”

Mapei gör ”tv-serie” för företaget.

Det var länge sedan att vara ­artist var att spränga gränser och vara rebell.

I dag handlar det om att rätta sig i leden och inte reta upp framtida sponsorer.

Musikern har blivit den lille ­revisorn.

Ja jag vet.

Det är givetvis inte längre ­någon som förväntar sig att en artist ska vara rebell. Att hålla fast vid tanken om musikern som en outsider är som att stå på Coop och skrika att det heter Domus.

Men det var faktiskt roligare förr. Innan svenska artister blev mer korrekta än Skatteverket.

Vi talar om tiden innan varenda artist krävde att få korrläsa sin intervju innan publicering. För några år sedan var det bara ­intervjuer med utländska ­superstjärnor som föregicks av förhållningsregler och instruktioner om vilka ämnen som fick beröras.

I dag ska varenda en godkänna allt. Någon kan ha invändningar mot hur en ingress är formulerad. Ibland kommer förslag på en annan vinkel.

Egentligen förstår jag inte varför artister fortfarande intervjuas. Vem får egentligen ut något av det? Inte ens våra ministrar är lika besatta av att svara så tillrättalagt som artister i dag.

Det handlar om att ha full­ständig kontroll över sitt ­varumärke. Musikern som den lille entreprenören.

När The Killers-sångaren Brandon Flowers i söndags gjorde en solo­spelning på en klubb i Stockholm var fotografer bannlysta. I stället hade han med sig en egen fotograf som efter konserten mailade över en zip-fil med några bilder från kvällen. Redigerade och klara. Bara att lägga in i systemet.

Det är inte längre bara stjärnor av Madonna-kaliber som vill styra allt kring dem.

Det är möjligt att Flowers ­lider av en långt gången fobi för att fat booth-filtret ska användas emot honom men antagligen handlar det just om kontrollen. Den som gjort att musikvärlden ekar allt tommare. I dag orkar ingen ens dölja att en musikers bästa vän är en hungrig creative director på en reklambyrå.

Efter att Volvo betalat Robyn, Swedish House Mafia, Amanda ”Hajen” Bergman, Oskar Linnros och nu senast Avicii för att ställa upp i nordic noir-tonade reklamfilmer har biltillverkarens reklamfolk tagit det ett steg längre. I veckan släpptes den första delen av den ”tv-serie” – pressmeddelandet envisas med att använda just beskrivningen ”tv” i sin kommunikation - som sångerskan Mapei gör tillsammans med Volvo Lastvagnar. På nio dagar ska den 31-åriga soulsångerskan ­resa genom fem länder för att spela in en musikvideo. Låten är specialskriven för livet på ­vägarna och släpps i juli.

”Reality road” visas på Volvo Lastvagnars Youtubekanal (läs gärna om de tre sista orden för maximal samtidskänsla) och i torsdags släpptes det första avsnittet. Tio hårt klippta minuter i vad som måste vara det konstigaste reklamsamarbetet i musikvärlden.

Företaget själva kallar det för ”nyskapande marknadsföring”.

”Vi vill skapa tv-underhållning som engagerar en bredare publik” säger företagets globala pr-chef Per Nilsson.

Det är så märkligt.

Det kan givetvis vara så att Mapei-publiken tillhör dem som med jämna mellanrum ­unnar sig en ny Volvo Lastvagn. Men mest känns det som man stuvat in det sista av den gamla musikvärlden i last­utrymmet och sedan tryckt plattan i mattan rätt utför stupet.

Lundell listar

1.  Den som ändå hade satsat alla sina pengar på att det skulle komma en ”Päron till farsa”-uppföljare år 2015. Vad var oddsen? Trailern som släpptes i veckan kittlar endast de mest hårdföra fansen men vi räds å andra ­sidan inte det ovärdigt lägsta. Hej Griswalds.

2. Lås in era barn och husdjur! Docklands är tillbaka. Den ökända rejvklubben firar tjugo år ­genom att födas igen. Sätt glowsticksen på laddning och borsta dammet av rejvkommissionen. Den 20–22 augusti återuppstår 90-talets mest stroboskopskadade fördärv.

3. Dinosaurierna är här. Och nej inte de där tråkiga på filmduken. Pojkbandkulturens svar på stegosaurusen – Boyzones Shane Lynch – samlar in pengar till sin solodebut genom att sälja Skype-samtal för en kostnad av 50 pund kvarten. Ta ett lån på huset och börja prata.

VECKANS ...

… skådis. Australiska Ruby Rose tar på sig den orangea overallen och checkar in hos ”Orange is the new black” vars tredje säsong släpptes i går på Netflix. Man får ändå bara rynkor av sol.

… konsert. Eller nästa veckas egent­ligen men det är omodernt att märka ord. Matthew E Whites skägg kommer till både Göteborg (15/6) och Stockholm (16/6).

… av och på. Först släpptes bomben att Homer och Marge Simpson ska skiljas. Nästa dag var de ihop igen. Men herregud bestäm er. Tänk på barnen.

Följ ämnen i artikeln