Fredagsintervjun: Piet Paris

Uppdaterad 2014-06-05 | Publicerad 2014-06-04

Han ville bli modedesigner men var så klumpig att symaskinen gick sönder. Så han bestämde sig för att rita av andras kläder i stället.

Theyouway har pratat med den nederländske illustratören Piet Paris, världsberömd för sina modebilder och Sverigeaktuell med en utställning och en servis.

Piet Paris heter egentligen Pie... Pet... Pit...

Vem är du?

– Jag är 52 år, bor i Amsterdam, jobbar som modeillustratör och är nybliven chef för den nystartade holländska editionen av Harper's Bazaar. Och jag är gift med Marc sedan sex år tillbaka.

Vad är din bakgrund?

– Jag växte upp i Haag och har alltid vetat att jag ville jobba med mode, det bestämde jag mig för när jag var elva år. Så jag läste modedesign på Arnhem Academy of Art and Design, samma skola som Viktor och Rolf gått. 

Så varför blev du inte designer?

– Jag försökte men jag var inte så bra på det praktiska, att sy var inte min kopp te. Jag var så klumpig att symaskinen gick sönder hela tiden. Så när jag blev upptäckt för mina illustrationer bestämde jag mig för att det var bättre att fokusera på det. Jag har inte rört ett tyg sedan dess.

Du har jobbat för magasin som Vogue och Elle, varuhusen Saks Fifth Avenue och Selfridges och märken som Cartier, Tommy Hilfiger och Viktor & Rolf. Hur går skapandet till?

– Jag jobbar alltid utifrån ett uppdrag så jag har vissa ramar att utgå ifrån och en deadline. På morgonen går jag till min studio och tar fram jobbeskrivningen och ett vitt papper och börjar rita. Jag tänker på ämnet och mina idéer går automatiskt raka vägen från hjärnan ner till handen som håller pennan. Jag jobbar alltid för hand, aldrig i datorn. Det är mycket fysisk energi i mitt sätt att jobba, jag står alltid upp, och jag tror att det avspeglar sig i mina bilder. Och vid en viss tidpunkt är jag klar.

Vad inspirerar dig?

– Det korta svaret är mode. Men jag tittar även på andra saker i min omgivning – hur folk rör sig, hur byggnader ser ut, olika färger, former och material.

Vad är din signaturstil som illustratör?

– Den har utvecklats och förändrats genom åren men just nu handlar det mycket om skarpa kontraster och starka färger.

Hur skapar du känsla i dina bilder?

– Jag tror att min stora passion för mode syns i mina bilder. Det är den som gör att jag fortsatt i 25 år och fortfarande kan skapa nya fräscha bilder.

Vad är skillnaden mellan att jobba med modefoto och modeillustration?

– Det är två helt olika saker som har helt olika funktioner. När du tar kort på en klänning så kan man se exakt hur den ser ut och vad den är gjord av, med en illustration så måste betraktaren gissa. Illustrationens uppgift är att ge en personlig tolkning av mode, vilket enligt mig är mycket svårare. I dag kan alla ta kort och det är få fotografer som sticker ut och gör något unikt. En illustratör måste utgå ifrån sig själv och tro på sin egen personliga röst.

Varför kallar du dig Piet Paris?

– Jag heter egentligen Pieter 't Hoen, men det är så svårt för folk att uttala. För att slå igenom internationellt behövde jag ett enkelt, klatschigt namn. Jag kände en tjej som flyttade till Paris bara för att kunna ha med namnet Paris i sitt märke. Hon hävdade att det skulle sälja tre gånger bättre då. Så jag tänkte att mitt eget namn också borde sälja tre gånger bättre om jag bytte namn till Paris. Och sedan tog det fart på ett helt galet sätt. Piet Paris är även en metafor för den jag är. Piet är ett väldigt bonnigt namn i Holland och står för min vardag i ett land som har en väldigt liten modescen. Medan Paris står för min kärlek till den extravaganta franska couturen.

Hur är den nederländska modescenen?

– Den är fortfarande väldigt liten. De märken som finns fokuserar mest på jeans, inte originalitet, vilket är tråkigt. Men då och då kommer det stora stjärnor som Viktor & Rolf och Iris van Herpen.

Du är just nu Sverigeaktuell med en utställning på Taverna Brillo i Stockholm, samt en serviskollektion. Vad vet du om svenskt mode?

– Jag har på mig ett svenskt märke just nu – Hope. Jag vet att svenskt mode är väldigt trendigt och att ni är bra på att marknadsföra er internationellt. Och jag älskar verkligen Acne. Jag har ritat av deras plagg för ett jobb och älskar hur de arbetar med proportioner och material.

Vilka är dina favoritdesigners?

– Rei Kawakubo på Comme des Garçons för hennes originella sätt att se på mode och Lanvin för deras mix av tradition och modernitet. Och bland mina nya favoriter finns Proenza Schouler för deras sätt att jobba med tyger och former och Alexander Wang för sättet han undersöker nya material.

Nu är det snart helg, hur ser den perfekta helgen ut för dig?

– Jag börjar med en stor, lång frukost med massor av starkt kaffe och läser helgtidningen till. Sedan åker jag in till stan och går på bio och efteråt träffar jag vänner för en drink eller middag. Nästa dag går jag ut och springer eller tar cykeln till stranden. Inte så galna saker.

Vad händer i ditt liv just nu?

– Jag började som chef för Harper's Bazaar för bara några veckor sedan så det är helt nytt för mig. Det är väldigt stressigt men väldigt roligt och det känns som om jag hittat jobbet som jag kommer ha resten av livet. Med mitt äktenskap och mitt nya arbete känns det som att mitt liv är i perfekt balans just nu.

Utställningen på Taverna Brillo i Stockholm pågår till den 15 juni. Se hans illustrationer och servisen 1664xPiet Paris (obs! Extern länk) som han skapat i samarbete det franska ölmärket 1664 Kronenbourg i vårt bildspel.

Följ ämnen i artikeln