Äger du Youtube så äger du popvärlden

Det är underliga tider.

Ta Youtube till exempel.

Kanalen är så stor att den knappt märks.

Det är ungefär som kranvatten.

Youtube är i dag en så naturlig del av vardagen att människor tar den för given.

Nättjänster med strömmad musik får betydligt mer press och uppmärksamhet. Det kan bero på att Spotify och Wimp är affärsmodeller som försöker ta betalt för musik av Generation Gratis, en utmaning som hela samtiden är intresserad av, inte minst tidningar.

Youtube, en monumentalt mycket större best med global räckvidd, är fortfarande ”gratis”. Det enda som behövs är en uppkoppling.

När en artist toppar svenska albumlistan säger det inte mycket. Att ”Another self portrait: The bootleg series vol. 10” med Bob Dylan nyligen låg etta visar bara att en ofantligt större publik använder Youtube som sin stereo.

Amerikanske musikbranschanalytikern Bob Lefsetz har uppmärksammat saken i sin blogg. Surfartrubaduren Jack Johnson sålde 117 260 exemplar av senaste skivan ”From here to now” första veckan och blev etta på USA-listan. Stora rubriker överallt. Men singeln ”I got you” har bara drygt en miljon visningar på Youtube.

Att jämföra med Miley Cyrus och singeln ”Wrecking ball” som har över 200 miljoner visningar. Om man även lägger ihop alla olika versioner av de populäraste låtarna på Youtube – censurerade videon, videon med låttexten, med flera – ligger ”Wake me up” med Avicii över 50 miljoner visningar före Justin Timberlakes största singel 2013, ”Mirrors”.

Den som äger Youtube äger också popvärlden, i alla fall i en tid där strömningar och visningar är ett mer korrekt mått på popularitet än sålda fysiska skivor och downloads. Men eftersom materialet på ”tuben” är så tillgängligt blir det paradoxalt nog nästan osynligt. Hur värderar man något som man varken behöver betala för eller anstränga sig för att hitta?

Nya galan Youtube Music Awards, som arrangeras för första gången i New York 3 november, blir säkert en mer konkret manifestation för kanalens betydelse.

Att film- och videoregissören Spike Jonze står för den kreativa regin och att Arcade Fire, Lady Gaga och Eminem uppträder säger en del om showens status.

Youtube Music Awards strömmas live till alla plattformar och kan med tiden få galorna på MTV att kännas lika relevanta som gökur.

Följ ämnen i artikeln