”Odjuret” blir den stora snackisen

Läs Jan-Olov Anderssons krönika

GÖTEBORG. Från en filmfest till en annan. Från Guldbaggen till 34:e upplagan av landets största filmfestival.

Bland nya svenska filmer är nog många nyfikna på ”Odjuret”, inspirerad av de brutala dubbelmorden på två unga flickor på Hallandsåsen för sju år sedan.

Årets Guldbaggegala bjöd på hyfsat rätt vinnare, även om det är lite trist och konstigt att Sveriges Oscars-bidrag ”I rymden finns inga känslor” blev helt lottlös.

Petra Mede skötte sig bra som programledare. Filmparodin som skojade med ”Till det som är vackert” och ”Skärgårdsdoktorn” var riktigt bra. Medan driften med ”Psalm 21” måste varit tämligen obegriplig för de flesta, då knappt en människa såg den svenska skräckfilmen på bio.

Stötte på legendaren Harriet Andersson på efterfesten och hon var lyrisk över Alicia Vikander, som vann det kvinnliga skådespelarpriset.

– Om den där filmen och tv-serien om Ingmar Bergmans liv blir av och jag är med någonstans som rollfigur, så är det en dröm att Alicia spelar mig, hon är fantastisk, sa Harriet.

Nu väntar 442 filmer under elva dygn i Göteborg. Först ut är ett påkostat norskt drama med Stellan Skarsgård. Flera svenska premiärer, som Rookie-filmen ”Isolerad”, en skräckis med Peter Stormare i biroll, och Anders Grönros första spelfilm sedan ”Glasblåsarns barn” för tretton år sedan.

Ingen vågad gissning dock att ”Odjuret” blir den stora snackisen av de svenska filmerna.

Den lär knappast väcka samma ilska som ”Il Capitano” (1991), Jan Troells väldigt närgångna skildring av Åmselemorden, då filmen inte alls följer de verkliga händelserna på samma sätt. ”Odjuret” är snarare en djupt obehaglig skildring av vad fattigdom och arv kan leda till i svensk white trash-miljö.

Åsikterna lär gå isär. Enligt pressmaterialet är inte ens de båda regissörerna Martin Jern och Emil Larsson eniga om vad de har gjort för film?…

Följ ämnen i artikeln