Prickig panik!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-14

Gästdesignern skapar kaos på H&M

Det rafsas, slits och rycks – i japansk svartprickig lyx.

Klädmärket Comme des Garçons har lanserats på H&M.

PÅ JAKT EFTER JAPANSKT MODE Gästkollektionen har formgetts av den japanska designern Rei Kawakubo och hennes märke Comme des Garçons. Kläderna säljs under begränsad tid i 15 butiker runt om i landet.

Kön ringlade sig lång på Hamngatan i Stockholm i går morse. Längst fram stod Yvonne Ferséus, 64, från Solna – på plats sedan klockan 6.

Hon hade redan bestämt sig.

– Det blir en kappa för 1 500 kronor. Utanför H&M skulle den kostat det tiodubbla.

Officeren Ronnie Sandström, 28, från Hässelby kände till märket från sin tid i Japan.

”Väldigt dyrt annars”

– Det är häftigt och oförutsägbart, men väldigt dyrt annars.

Kön i går var kanske inte lika lång som när H&M sålde kläder från Karl Lagerfeld och Stella McCartney. Men tillräcklig för att förvandla den prydliga butiken till ett enda klädrafsande kaos.

Mitt i havet av svartprickiga varor stod H&M:s Margareta van den Bosch, som ansvarat för samarbetet.

– Det är spännande att se hur folk reagerar. Vad de gillar mest.

Föga förvånande menade hon att det prickiga modet är, just det, mitt i prick.

”Coolt och unisex”

– Våra tidigare gästdesigners har varit mer glamourösa och sexiga. Comme des Garçons är mer coolt och unisex.

Vid kassan stod en nöjd Yvonne Ferséus med sin svarta kappa.

– Som gjuten. Rena fyndet! sa hon.

Ronnie Sandströms shoppingkasse var mer välfylld.

– En skjorta, en scarf, två tröjor och en skepparkavaj. Det här blir bra.

Följ ämnen i artikeln