Prickig panik!
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-14
Gästdesignern skapar kaos på H&M
Det rafsas, slits och rycks – i japansk svartprickig lyx.
Klädmärket Comme des Garçons har lanserats på H&M.
Kön ringlade sig lång på Hamngatan i Stockholm i går morse. Längst fram stod Yvonne Ferséus, 64, från Solna – på plats sedan klockan 6.
Hon hade redan bestämt sig.
– Det blir en kappa för 1 500 kronor. Utanför H&M skulle den kostat det tiodubbla.
Officeren Ronnie Sandström, 28, från Hässelby kände till märket från sin tid i Japan.
”Väldigt dyrt annars”
– Det är häftigt och oförutsägbart, men väldigt dyrt annars.
Kön i går var kanske inte lika lång som när H&M sålde kläder från Karl Lagerfeld och Stella McCartney. Men tillräcklig för att förvandla den prydliga butiken till ett enda klädrafsande kaos.
Mitt i havet av svartprickiga varor stod H&M:s Margareta van den Bosch, som ansvarat för samarbetet.
– Det är spännande att se hur folk reagerar. Vad de gillar mest.
Föga förvånande menade hon att det prickiga modet är, just det, mitt i prick.
”Coolt och unisex”
– Våra tidigare gästdesigners har varit mer glamourösa och sexiga. Comme des Garçons är mer coolt och unisex.
Vid kassan stod en nöjd Yvonne Ferséus med sin svarta kappa.
– Som gjuten. Rena fyndet! sa hon.
Ronnie Sandströms shoppingkasse var mer välfylld.
– En skjorta, en scarf, två tröjor och en skepparkavaj. Det här blir bra.