Carola betalar tillbaka – efter plankningen

Gör upp med SL efter fusket

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2016-12-23

Carola Häggkvist ska åka till Sydafrika.
Men först vill hon göra upp med SL efter att hon plankat i november.
– Mitt namn är Carola och jag skulle vilja betala tillbaka en skuld, säger hon i ett klipp på facebook inspelat vid tunnelbanan.

Det var i början av november som Carola Häggkvist valde att planka på tunnelbanan. Det var snökaos och taxin som skulle skjutsa henne fastnade i snön. Resan på tunnelbanan var den första på 33 år.
Nu, en månad senare bestämde sig Carola för att betala tillbaka till SL.
På sin facebooksida har hon lagt upp ett klipp som visar hur hon besöker en t-banestation och går fram till personalen och frågar om hon kan betala i efterhand.
– Mitt namn är Carola och jag skulle vilja betala tillbaka en skuld för jag råkade... Eller råkade. Jag skulle åka tunnelbana den där dagen då det var så otroligt mycket snö och då var det ingen på plats i luckan så jag kunde betala och jag vet inte hur man gör för jag har inte åkt tunnelbana sedan −83, säger hon i klippet.

”Älskar att åka tunnelbana”

Efter att personalen förklarat för Carola att det inte går att betala i efterhand erbjuds hon köpa en ny biljett. Hon betalar 50 kronor och passar sedan på att önska både SL:s personal och sina fans en god jul.
– God jul allihopa, ha det så bra. Nu är allt återställt och jag vill önska ett gott slut och ett fantastiskt 2017. Nu ökar vi, säger hon.
Om det blir några fler tunnelbaneresor för Carola i framtiden är ännu ovisst. Dock verkar hon ha uppskattat resan i november.
– Det var mysigt. Jag älskar ju på ett sätt att åka tunnelbana för att det är mysigt på många sätt, säger hon i klippet.

SL svarar

På SL känner man till Carolas plankning. Beskedet att hon nu betalat tillbaka får ett positivt mottagande.
– Det är jättebra att hon vill göra rätt för sig och betala som alla andra resenärer. För då bidrar hon ju till en bra kollektivtrafik. Så det är ju kul att hon har gjort det, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL.
Är allt förlåtet nu?
– Vi vill att alla ska göra rätt för sig. Det ska man ju alltid göra vid resetillfället. Det är det som gäller. Hade hon råkat ut för en biljettkontrollant hade hon fått betala som vilken resenär som helst.
Det är lika för alla?
– Det stämmer.