Festivalen gjorde Hultsfred rikskänd

Rockparty var punk när föreningen startade och är på flera sätt punk fortfarande.

Men hur punk har en festival råd att vara när allt fler siffror visar allt mer rött?

I oktober 1980 arrangerade Per Alexandersson och Håkan Waxegård en konsert med Ebba Grön och Dag Vag i sporthallen i Hultsfred.

De gjorde det för att de älskade musik, men minst lika mycket för att de hade tråkigt.

Man hade ofta det i det land av två tv-kanaler och inte så mycket mer som var den tidens Sverige. I alla fall om man gillade rockmusik och bodde i en liten småländsk industriort.

Men med punken kom insikten att det gick att göra saker själv och där man är. Man behövde inte ens kunna, bara man ville tillräckligt mycket.

Det var den viljan som fick Alexandersson, Waxegård och deras kompisar att året därpå starta föreningen Rockparty. Den viljan gav Sverige Hultsfredsfestivalen, landets första riktiga rockfestival och under många år den största.

Genom festivalen fick den tråkiga industriorten en identitet. Namnet Hultsfred blev synonymt med festivalen, synonymt med rock’n’roll.

Men människor som vill något nöjer sig sällan. När festivalen hade börjat snurra startade Rockparty bokningsbolag, skivbolag och studio, man byggde ett nöjespalats, en företagsby och etablerade en musikbranschutbildning.

Satsningarna gjordes med varierande resultat. Men det handlade aldrig i första hand om att göra rejäl vinst utan om att på olika sätt se till att det blir lite mindre tråkigt där man bor, och bevisa för sig själv och andra att man kan.

Punk, som sagt.

Den andan lever ännu i Rockparty. För Putte Svensson och andra som verkat länge i föreningen och dess olika verksamheter skulle därför en avveckling av sidoverksamheterna troligen vara ett stort steg tillbaka, på flera sätt.

Samtidigt är Hultsfred inte längre landets ledande festival. Fenomenet Rockparty är inte längre lika unikt.

Hur lovvärda satsningarna på Metropol och Rock city än är räcker de kanske inte för att få unga människor att stanna kvar eller flytta in.

Därför är den fråga som Rockparty nog måste ställa sig om de olika verksamheterna är värda så mycket att de kan tillåtas hota festivalens existens.

För vad skulle Hultsfred, kommunen som varit rikskänd för rock’n’roll i snart 25 år, göra om festivalen försvann?

Vad skulle det innebära för bygdens identitet och kollektiva självförtroende?

Det vill nog inte ens de mest högjudda lokala belackarna tänka på.

Följ ämnen i artikeln