Svenskt mode för svenska män

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-14

Svenska märken lockar mest när svenska män ska köpa kläder, skor och accessoarer, enligt en ny undersökning som modemagasinet King gjort.

Svenska män föredrar svenskt mode, visar en ny undersökning från modemagasinet King.

För tredje året i rad har King frågat sina läsare om vad de helst har i sin garderob.

Resultatet visar att jeansen helst ska komma från Acne, skorna från Vagabond, kavajen från Filippa K och sneakersen från Adidas.

– Den stilmedvetne svenske mannen har sagt sitt och det är uppenbart att varumärket har en väldigt stor betydelse, säger King Magazines chefredaktör Per Nilsson.

Siffrorna visar också att fler män än tidigare uppdaterar sin garderob och byter stil – trots finanskrisen. I genomsnitt värderas den svenske mannens kläder till 30 241 kronor och många väljer att handla på nätet, 76 procent uppgav att de någon gång köpt kläder online.

Grooming vanligt

Läsarundersökningen tog även upp groomingvanorna, och av de tillfrågade plockar 59 procent ögonbrynen, 85 procent använder ansiktskräm, 71 procent rakar kronjuvelerna och 4 procent kan tänka sig att bleka anus.

– Fixandet i badrummet, som för tio år sedan var tabu för oss män, blev fem år senare riktigt lockande. I dag är man snarare en outsider om man inte vårdar sitt yttre enligt konstens alla regler, säger Per Nilsson.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln