James Bond och komedi lockar i tv-soffan

TT

Publicerad 2020-04-03

Gamla James Bond-filmer lockar till tv-tittande i coronatider. Arkivbild.

Strömningstjänsten Viaplay har noterat en 20-procentig ökning av tittandet de två senaste veckorna. Hemmasittare väljer inte bara att konsumera mer tv, de tittar även dygnet runt i stället för bara under bästa sändningstid.

Den veckodag som ökar mest är måndagar.

Ett tydligt trendbrott är komedigenrens ökade popularitet på Viaplay, jämfört med veckorna före coronakrisen. Nostalgi lockar också. Den första Bond-filmen, "Agent 007 – med rätt att döda" från 1962, har seglat upp på topplistan och gått om de nyare filmerna.

"Ett Bondmaraton med alla titlar räcker för två dagar, fyra timmar och 56 minuter", säger Filippa Wallestam, innehållsansvarig på Nent Group i ett pressmeddelande.

Uthyrning av filmer har också ökat, med 40 procent. Bland Viaplays egna originalserier är "Tjockare än vatten" (vars två första säsonger även sänts på SVT) i topp hos tittarna, följd av "Rig 45" (säsong 2) och "Box 21".