TV3 är som en strulig vän man tröttnat på

Uppdaterad 2018-08-29 | Publicerad 2012-07-23

Ny frälsare. Samma gamla strategi.

TV3 är som en strulig vän som man inte riktigt orkar höra av sig till.

Minns du när man såg på TV3 och det fanns en kittling i bröstet?

Att vad som helst kunde hända?

Oh gud, det var så länge sen.

Det har varit så många turer. Frälsare efter frälsare har kommit in för att rädda kanalen, vända skutan, rädda det sjunkande skeppet.

Mest har de – likt en tränare i Hammarby – fått rädda det som räddas kan. Långsiktighet har varit en fin utopi, snabb tittar­leverans en verklighet. Funkar det inte inom ett par år – dra!

Så vad är TV3 i dag? Kan du säga mig vad den står för?

Jag minns när jag blev inbjuden på en MTG-fest, det kan ha ­varit 2006. Nya programchefen stod på scenen och berättade om en ny kanalstrategi.

”Vi står för underhållningen” var sloganen. Direktör Anders Knave förklarade att nya TV6, som tagit över ZTV, var den ­manliga kanalen och att TV3 nu skulle rikta in sig mot kvinnor. Unga kvinnor, de som tittade på TV4 och Kanal 5.

Knave fick in ”Lyxfällan”, ”Hollywoodfruar” och ”Grann­fejden” i tablån. TV3 skulle bli ”Sex and the city”.

Knave lyckades med TV6 tack vare okuvligt målgruppstänk. TV6 blev en tydlig kanal.

Men TV3? Där gick det fel direkt. Strategin att locka unga kvinnor övergavs snabbt i jakten på snabba fixar. In med hockey-VM och fotboll. Ett års Anna Anka-tablå. Och de vågade inte släppa tanken på att utmana de stora drakarna SVT och TV4 med samhällsprogram, dokumentärserier och superdyra dokusåpor.

Sloganen borde ha varit ”Vi står för underhållningen, sporten, samhällsbevakningen, gamla avlagda SVT- och TV4-program och ­programledare, och en hel del annat”.

TV3 har sedan dess i motvind gjort allt för att kortsiktigt hålla uppe sina siffror. TV3 är en aktiehandlare på Wall Street, TV3 är Anna Anka. TV3 är en strulig polare som alltid vill låna pengar av dig och som du inte orkar med. Nu är det den ­senaste programchefen Fredrik Lundberg som ska försöka locka kvinnorna till kanalen med ­nysatsningar som ”Superstars ­Celeb” och ”Danspalatset Playa del Sol” och ett svenskt ”Project runway”.

Ny frälsare, samma gamla strategi.

Har MTG tålamodet den här gången? Har du tålamodet den här gången?

Fan tro’t.