Tiktok-profilernas hudvårdsmärke kritiseras

Frida Jernspets: ”Vi har lyssnat”

Uppdaterad 2024-04-04 | Publicerad 2023-10-08

960 kronor för ett serum och 920 kronor för en ansiktskräm.

Det är priserna på Frida Jernspets och ”Hudfixaren” Rams nya hudvårdsprodukter som kritiserats av följarna.

– Självklart förstår vi att prissättningen inte passar alla, säger Frida Jernspets till Aftonbladet.

För några veckor sedan lanserades hudvårdsmärket ”Zero bs beauty” av Tiktok-profilerna Frida Jernspets, 22, och ”Hudfixaren” Ram, 24.

Direkt möttes de av kritik från följarna – bland annat på grund av priserna på produkterna.

Företaget säljer tre produkter: En ansiktsrengöring för 680 kronor, en ansiktskräm för 920 och ett serum för 960.

A post shared by Frida Jernspets 🌸🐚🌼⚡️🌈🔮 (@fridajernspets)

”Chockartade priser”

En av de som är kritisk mot prissättningen är poddprofilen Edvin Törnblom, 27.

– De är chockartade priser, säger han i podcasten ”Ursäkta” och fortsätter:

– Det är säkert asbra produkter, men jag förstår inte hur de tror att de ska kunna sälja det här till folk. Jag är hudvårdsintresserad och har mycket pengar, men jag hade absolut inte köpt ett serum för 960 kronor.

Edvin Törnblom.

”Vi har lyssnat in kritiken”

Frida Jernspets berättar att viktiga faktorer som att möta EU:s kvalitetsgaranti, ha högre miniminivåer och noggrant utvalda ingredienser har bidragit till den höga prissättningen.

– Först och främst vill vi säga att vi har lyssnat in kritiken. Det är väldigt många faktorer som avgör en prissättning och vi har helt enkelt haft väldigt höga produktionskostnader jämfört med varumärken som väljer att jobba på annat sätt och det har påverkat prisbilden, säger hon.

– Vi förstår att vår kommunikation kring det inte varit tillräcklig tydlig från start och för det är vi väldigt ledsna. Vår målsättning har hela tiden varit att säkerställa en effektiv slutprodukt.

”Hudfixaren” Ram och Frida ”Tiktok-Frida” Jernspets.

”Svårt att ta bort sminkrester”

En annan Tiktok-profil, ”Hudterapeuten Elvira”, är också kritisk. Hon fick hem produkterna i ett pr-utskick i juni och har därmed hunnit testa de under en längre tid.

– Jag har nästan aldrig sett en ansiktsrengöring för så pass mycket pengar, jag tyckte personligen att den hade lite svårt att ta bort sminkrester, säger hon i en Tiktok-video.

Att rengöringen har svårt att ta bort smink är något som även skönhetsprofilen Margareta Grääs, 30, håller med om.

Som svar på den kritiken lade ”Hudfixaren” Ram upp en video på Tiktok där han visar hur han tar bort smink från sin hand med hjälp av rengöringen.

Videon där Ram tar bort smink från sin hand.

Kritik mot målgruppsanpassningen

”Hudterapeuten Elvira” säger även att hon inte tycker att rengöringen förtjänar prislappen.

– De tänkte tyvärr inte alls på vilka deras målgrupp ens är, nämligen tonåringar och unga, det är ju det som majoriteten av Tiktoks användare faktiskt är – och jag tycker att det känns lite sådär att sälja in lyxprodukter för tusenlappen till den åldersgrupp som ens försöker överleva på CSN och barnbidraget.

”Hudterapeuten Elvira”.

Målgruppen är inte barn och tonåringar

Men Frida Jernspets menar att deras primära målgrupp är unga vuxna och vuxna.

– Med TikToks växande popularitet så har även en äldre målgrupp förflyttat sig till den plattformen, vilket gör det väsentligt för oss som varumärke att göra vår marknadsföring där likt många andra företag.

– Men eftersom vi befinner oss på en plattform som TikTok så förstår vi självklart att det också blir oundvikligt att vi indirekt marknadsför till en publik som är yngre än den vi egentligen riktar oss till, därför tycker vi att det är så oerhört viktigt att vi båda fortsätter att marknadsföra även billigare alternativ i våra kanaler, vilket vi också gjort under flera års tid.

A post shared by Hudfixaren Ram (@hudfixaren)

Men kan du förstå kritiken?

– Självklart förstår vi att prissättningen inte passar alla, precis som med allt har olika personer olika förutsättningar. Vi har lyssnat in alla tankar och åsikter som kommit och kommer att utvärdera det framåt för att se hur vi kan bli bättre i vår kommunikation. Vår målsättning är att bli det bästa varumärket vi kan och det arbetet fortsätter vi med, säger Frida Jernspets.

Efter kritiken säger Frida Jernspets att de kommer vara tydligare med sin kommunikation och fånga upp frågor.

– Framåt kommer vi att vara ännu mer transparenta med hur och varför en prissättning ser ut som den gör och vad det är våra köpare faktiskt betalar för, säger hon.