Hollywood frossar i sig självt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-01

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Årets filmfestival har börjat med tillbakablickar. På historier som redan har berättats, på en rocklegend, på livet i Hollywood.

Författaren Truman Capotes fascination kring mordet på en farmarfamilj i Kansas 1959 och hur han skrev "Med kallt blod" berättades i "Capote", för vilken Philip Seymour Hoffman vann en skådespelar-Oscar. Går det att skildra detta bättre? Ja, faktiskt. I "Infamous" är relativt okände Toby Jones snäppet vassare som Capote.

Filmen skildrar honom heller inte bara som en dysterkvist, utan tar ut svängarna mer när det gäller både humor och svärta. Och nye James Bond, Daniel Craig, är sensationell i rollen som en av mördarna.

Dokumentären "The U.S. vs. John Lennon" har underbara arkivbilder med Beatles-stjärnan, men filmmakarna försöker göra honom till en större revolutionär än han nog var.

Och så frossar Hollywood i sig självt. "Den svarta dahlian", efter James Ellroys deckare, doftar "Chinatown" och film noir. Klart sevärd, utan att vara på samma nivå som "L.A. konfidentiellt".

"Hollywoodland" är också en hårdkokt deckare, där Ben Affleck övertygar som skådisen som var Superman i tv på 1950-talet och som sedan dog under mystiska omständigheter.

Jan-Olov Andersson

Följ ämnen i artikeln