Ladies nights ambition ger en trist bild av Sverige

Den populära showen är ett mysterium för Sylvia Balac

Grattis alla kvinnor! Det här gänget är bara för er.

Ladies night – eller Ladies nightmare?

Nöjesbladets Sylvia Balac.

Konceptet Ladies night har varit ett mysterium för mig sedan starten 2006. Att kvinnorna strömmar till är en sak. Kanske gillar man Martin Stenmarck, kanske hoppas man på lite bar hud eller uppskattar halvkända komikers snoppskämt. Kanske går man för att de andra på jobbet går. Frågan är snarare hur den mossiga idén med en könssegregerad show uppstod från början. Jag söker svaren hos showens producent David Stenmarck [Ja, de är släkt]:

– Det finns så mycket annat som riktar sig till bara män, Jag tycker väl att tjejerna kan få en kväll om året [ratio män–kvinnor: 364:1], sade han till Aftonbladet 2010.

Det är en ganska nedslående bild han målar upp. En bild av att svenska män åker på monstertruck-show i Globen ena veckan, på hockeyslutspel nästa och på strippklubb i Prag den tredje, medan kvinnorna sitter hemma och skakar lite på huvudet och med lika delar melankoli och längtan säger ”ha det så kul på pokerkvällen älskling, jag får ju mitt i oktober när Ladies night kommer till stan”.
 

Jag googlar vidare i jakt på ett citat mer i stil med ”Äh, jag ville fixa ett bestående gig till brorsan och det här med att bara kvinnor släpps in skapade skitbra publicitet för showen”, men hittar bara fler försäkringar om vilken god sak bröderna Stenmarck gör för kvinnors välbefinnande.

– Det här är tänkt som tjejernas kväll [därav namnet] när de ska bli underhållna och slippa allt annat [Disken? Blöjbyten? Bekräftandet av sin pojkvän?], säger David Stenmarck i en intervju med Norra Skånes Tidningar från i tidigare i år.
 

David och Martin Stenmarck [Ja, de är bröder] har skrattat hela vägen till banken sedan 2006. Men de har knappast bidragit till ett mer jämställt samhälle. För oavsett hur härlig och befriande showen upplevs av publiken så häller den cement över den traditionella bilden av män som aktiva producenter och kvinnor som passiva konsumenter. Och vad får man [läs: kvinna] då? Jo, man [läs: kvinna] får:

Tråna efter män.

Applådera män för att de är så duktiga.

Skratta högt åt mäns skämt.

Och dessutom betala 325–1495 kronor för det.

ANNONS