Ingen business om cd-försäljning styr

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-30

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Markus Larsson om en skivhöst full av tungviktare

Popsommaren är snart över.

Nu rullar skivhösten in.

Och den ser ovanligt tung och massiv ut.

Blockbuster?

Ja, se själva.

Skivfloden mattas inte precis av de närmaste månaderna.

Före årsskiftet kommer tungviktare som Moneybrother, Peter Jöback, Peter LeMarc, Carola, Kent, The Hives, Lars Winnerbäck, BWO, José González och Eva Dahlgren att släppa nya skivor.

Och det är bara toppen av isberget. Särskilt med tanke på att vi här inte räknar in alla internationella artister som ger ut skivor mellan september och julafton, popmarknadens mest intensiva och lönsamma säsong.

På förhand verkar Kent bli höstens stora blockbuster. Det hisnande intresset kring deras kommande turné tyder i alla fall på det. Biljetterna sålde slut på förbluffande kort tid.

Men inte ens artister som lyckats bygga upp en trogen, stor och skivköpande publik kan räkna med några svindlande försäljningssiffror. Vi lever, som bekant, i en helt ny tid där allt färre verkar vara beredda att betala för musiken de lyssnar på.

I alla fall om musiken presenteras och säljs på cd.

Jag tror inte att den vikande cd-försäljningen – vissa månader minskar den med oerhörda 70 procent – är ett mått på konsumenternas allmänna musikintresse.

Rent logiskt befinner vi oss snarare i en guldålder. Tack vare internet är all musik som nånsin gjorts – och all musik som planeras att släppas – verkligen tillgänglig för alla, dygnet runt och året om.

Det har aldrig varit lättare att få tag i och lyssna på sina favoriter. Och artisterna kan i sin tur marknadsföra och sprida sin musik genom publikens bredbandsuppkopplingar snabbt, billigt och effektivt.

Samtidigt har det aldrig varit svårare att göra en bra affär på pop.

Så länge skivbolagens och artisternas inkomster beror på cd-skivans eventuella framtid kommer läget aldrig att vara business as usual.

Jämfört med tiden före fildelningssajten Napsters genombrott kommer det knappt bli nån business alls.

Markus Larsson

Följ ämnen i artikeln