Skandal att ”Tusen bitar” glömdes bort

Jan-Olov Andersson om att årets bästa dokumentär spolas av Guldbaggekommittén

Det bör bli storslam för Ruben Östlunds ”Turist” på årets Guldbagge-gala.

Och bakläxa för nomineringskommittén som helt ignorerade årets bästa dokumentär ”Tusen bitar”.

Inte alls oväntat eller orättvist att ”Gentlemen”, ”Turist” och ”En duva satt på en gren och funderade över tillvaron” dominerar årets Guldbaggeliga med 13, 10 respektive 7 nomineringar.

Totalt oväntat däremot att det som hos många sågs som årets mest säkra vinnare – Björn Afzelius-dokumentären ”Tusen bitar” – inte ens blev nominerad.

Inte för att stor publik (en bra bit över 100 000 besökare) alltid är en garanti för kvalitet, men i det här fallet är Magnus Gerttens och Stefan Bergs djupt gripande film bland det bästa och mest närgångna personporträtt som har gjorts på åratal. Skyhögt överlägsen två av de filmer som har nominerats. Den tredje, som också tydligen är en utställning och en bok, hade jag aldrig tidigare hört talas om. Hur sjutton tänkte nomineringskommittén?

Roy Andersson har alltid vunnit regibaggen när han har nominerats, men jag tror inte ens ett Guldlejon i Venedig räcker för att övertyga juryn om att han ska besegra Ruben Östlund den här gången.

Hans ”Turist” är en framgång på så många plan – originell intrig, ifrågasättande av mansrollen, närgångna personporträtt, fantastiskt skådespeleri, drastisk humor, närhet och empati, teknisk briljans – att den bör vinna sex Guldbaggar (film, regi, manus, foto, ljud/ljuddesign, manlig huvudroll), kan vinna två (kvinnlig huvudroll, klipp) och har hyfsad chans att vinna två (kvinnlig och manlig biroll).

Sedan röstar inte den slutgiltiga och till antalet medlemmar mindre Guldbagge-juryn om vem som ska vinna, utan resonerar sig fram till fördelningen av priserna, så en total storslam för ”Turist” är nog uteslutet.

Annars håller vi tummarna för en Golden Globe till ”Turist” på söndag natt. Och en Oscars-nominering nästa torsdag.

Följ ämnen i artikeln