...nej, Alsing kan inte lyfta Jeopardy igen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-02-07

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

På fem år har publiken nästan halverats, till senast drygt 400 000.

Ut med Magnus Härenstam efter 14 år, in med Adam Alsing.

Adam Alsing i sin nya blinkande Jeopardystudio.

Tror dock att varken han (med ett lite fräckare tilltal), ny dekor (Las Vegas-känsla med mycket blinkande lampor) eller "yngre" nutidsfrågor (Två år med "Idol", Seriebabes) på sikt kan få "Jeopardy" att riktigt lyfta igen.

Visst, svenska folket älskar en frågelek som "På spåret" och gillar "Postkodmiljonären". Men "Jeopardy" går precis aningen för ofta för att man riktigt ska bry sig om man missar ett avsnitt. Eller en hel veckas avsnitt.

Fast råkar det sändas när man knäpper på tv:n, är det lätt att bli fast. Och då spelar det inte så stor roll om det är Härenstam eller Alsing.

Båda är prydligt klädda och uppträder lättsamt korrekt.

Tror det var mer allmän ovana vid konceptet än premiärnerver som gjorde att Alsing kom av sig lite vid en fråga och några gånger glömde bort att rätt svar ska vara en fråga.

Och ett så onödigt plumpt skämt som det om Allan Svensson, rensar nog Alsing automatiskt bort när han blir varm i kläderna.

Han blir alltså säkert en utmärkt programledare för "Jeopardy".

Men konkurrensen från Rapport och att minst en halv miljon ungdomar, som TV 4 så gärna vill åt som tittare, redan har fastnat för "Floor filler" eller "Big brother", det kan inte Adam Alsing göra mycket åt.

Jan-Olov Andersson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln