Sexism och "Farmen" när folket bestämmer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-02-08

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

NEW YORK

Stora företag testar ibland nya produkter i Sverige eftersom Sverige är ett trendkänsligt land som liknar USA.

Alla gillar Eminem, Tom Cruise, "Sopranos", Dagobert-mackor, vaniljvodka, tunt öl och stora bröst.

Här är spelreglerna enkla. Den som är bäst vinner och bäst är den som säljer mest. Folket bestämmer. Som alla vet blir det eländigt då men det finns någonting vackert i det.

Alla accepterar att "Joe Millionaire" är störst och tidningarna har inga kvinnor anställda för att vara feministiska om den saken och det finns heller ingen modetidning som skulle drömma om att låta "mulliga modeller" visa badmode.

Eller, givetvis finns det. Allting finns här. Men inte på nån nivå.

När folket bestämmer leder det till "Farmen", MTV, sport och sexism.

I reklamfilmen "Din värsta mardröm" för ölmärket Bud Light får en kille tipset att kolla in hur svärmor ser ut för så kommer hans tjej Sara att se ut om 20 år.

Aha, tänker killen. Fiffigt.

Svärmor och Sara är på väg. Killen är orolig. Tänk om hon ser för taskig ut? Killen kollar ut genom tittögat i dörren och svärmors ansikte är nästan lika tjusigt som Saras. Han blir happy och öppnar. Då visar det sig att svärmor har superfeta stjärten. Hon kommer knappt in genom dörren, så himla fet är den stjärten du.

Sedan dricker de Bud Light och allting är kefft.

Bud Light har en hel serie med kvinnoföraktande reklamfilmer på tv just nu och de skulle inte visas om inte konsumenterna gillade dem. Sånt vet Budweiser i förväg. Det här rör sig om miljoner dollar, allt är testat.

Det här är landet där "Girls Gone Wild"-porr-tv-teamet går ut på en strand, ber vanliga tjejer visa tuttarna och de gör det med glädje. Det är klart att feminismen förlorat för länge sedan.

Beer & babes och sexism är extra inne här nu och givetvis kommer sexistisk ölreklam att komma till Sverige. Inte från Spendrups men från nåt företag som inte vilar på traditioner och som kommer att sno marknadsandelarna genom att ge folket vad folket vill ha. Eventuellt i kombination med en ny artistlansering från Bonnier Music.

För Sverige är precis som USA, under en vackert välpolerad socialistisk yta som allt mer flagnar av och sanningen tittar fram.

Efter självmordsförsöket i "Om en pojke" med Hugh Grant: "It was horrible, horrible! But driving fast behind the ambulance was fantastic!"

Annars är det sällan filmer blir bättre andra gången.

Sedan är väl frågan om en svensk någonsin kommer att klara av att svälja Bud Light utan att säga ett ord som börjar på p och slutar på iss, va?

7th Street är helt vit, gula bilar sladdar.

Den här är svårt snobbig och helt, helt fantastisk. Skvallerdrottningen Cindy Adams om sin terrier Jazzy:

"He has his nails done, his tushie done. It costs a fortune to fly him anywhere. And he"s not going to fly business class - he"s a Park Avenue dog!"

Bara i New York, dawgs, bara i New York.

Knäcks in the city

Fredrik Virtanen fredrik.virtanen@aftonbladet.se

ANNONS

Följ ämnen i artikeln