Eva Rydberg slutar i Helsingborg med flaggan i topp

Sista sommaren med gänget.

När Eva Rydberg rundar av sina 30 år på Fredriksdalsteatern i Helsingborg, sker det med en klassisk Nils Poppe-fars.

Och hon slutar verkligen med flaggan i topp. Både hon och Per Andersson briljerar i huvudrollerna.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Två man om en änka

Fars på Fredriksdalsteatern, Helsingborg. Regi: Anders Aldgård.

I rollerna: Eva Rydberg, Per Andersson, Mia Poppe, Robert Rydberg, Birgitta Rydberg, Kalle Rydberg, Sofie Lindberg, Anders Aldgård med flera.

Spelas till och med 20 augusti.

Komikern och skådespelaren Eva Rydberg tog över den vackra friluftsteatern 1994 efter legenden Nils Poppe (1908-2000). Under rätt många år har det utvecklats till en riktig familjeteater, med Rydbergs vuxna barn och svärson på scenen och även ofta Nils Poppes dotter Mia. Och det har inte handlat om nepotism, alla tillhör toppskiktet i den här genren.

Under senare år det också spelats en lite modernare typ av föreställningar. Mer renodlade komedier än gammaldags farser. ”’allo ’allo ’emliga armén” och ”Pang i bygget” har ju sitt ursprung i klassiska brittiska tv-serier.

Men efter 30 år (minus två inställda pandemisomrar) rundar nu Eva Rydberg av sin verksamhet på teatern med en klassisk gammal Poppe-fars. En tysk operettfars från 1914 som Poppe spelade både 1983 och 1990. Han var malajen som är en av flera män på ett regemente som uppvaktar en rik änka. Nu är Per Andersson malajen och Eva Rydberg änkan. Och så tar en klassisk förvecklingsfars fart…

Men mer än så. Att Per Andersson varit med och uppdaterat förvånar inte när man ser farsen. Hans yviga humor, både fysiskt och verbalt, med galna ordvitsar, har nästan blivit en egen genre så fort han står på en scen. Man kan misstänka att de mer subtila uppdateringarna står skådespelaren/dramatikern Andreas T Olsson för. Mikael Neumann och Robert Rydberg har bidragit med nya sångtexter.

Bland det smartaste man gjort är att farsen på ett fräckt sätt både utspelas exakt för hundra år sedan, 1923, och ibland i nutid, 2023, med allt vad det innebär av tids- och kulturkrockar. Ger bland annat Eva Rydberg chans att i ett nummer briljera med sin mimiska komik. Publiken jublar.

Över huvud taget är Rydberg rena rama yrvädret på scenen. Svårt att tro att hon fyller 80 om några dagar.

Man får, som sagt var, mycket Per Andersson för entrépengarna. Av övriga imponerar Robert Rydberg mest. Hans fisförnäma löjtnant som gift in sig i en rik famij (Mia Poppe är hustrun, Eva Rydberg svärmorn) är obetalbar när han tvingas inse att livet kanske inte blir den räkmacka han förväntat sig.

Men allt är bra. Inte minst de sex dansarna/sångarna som imponerar, alltid otroligt snyggt klädda, i några egna nummer, ibland lite frigjorda från intrigen.

Här finns också med jämna mellanrum finstilta blinkningar till hela Eva Rydbergs karriär.

Verkligen kul att sista sommaren på Fredriksdalsteatern är så bra!