Isabella Löwengrips ilska mot UMO: Prackar på barn sex

UMO: ”Bättre än att de söker svar på porrsajter”

Uppdaterad 2023-06-20 | Publicerad 2023-05-12

UMO:s informationsblad med texter som: ”Tittar jag för mycket på porr?” och ”Hur länge växer kuken?” väcker reaktioner.

Enligt Isabelle Löwengrip är det här extremt opassande att skriva på låg- och mellanstadiet.

– Jag tycker aldrig att man som vuxen ska pracka på barn sex och vad det är, säger hon.

Influencern och entreprenören Isabella Löwengrip, 32, två barn, en 9-årig son och en 8-årig dotter.

När hon skulle lämna dem på deras skola i Stockholm, fick hon syn på en affisch från UMO med en massa tankebubblor:

”Tittar jag för mycket på porr?”, ”Hur länge växer kuken?” och ”Alla har sett mina nudes, finns det något jag kan göra?” var några av de som fick henne att reagera.

UMO:s informationsblad.

Lär ut ord barn inte kan

– Det jag ifrågasätter är varför den här typen av informationsblad finns på låg- och mellanstadiet! Jag tycker aldrig att man som vuxen ska pracka på barn sex och vad det är, säger Isabella till Aftonbladet.

Hon poängterar att UMO är jätteviktigt för unga, men att den här typen av information och ordval inte passar för barn.

– Även om det är äldre barn som ser den så förstår inte jag varför man ens ska skriva ordet ”Kuk”. Varför ska skolan lära ut den här typen av ord? Och framförallt till barn som inte vet vad det betyder.

Isabella Löwengrip.

”Blivit superkonservativ”?

Isabella Löwengrip vädrade sina åsikter om UMO:s informationsblad i ett inlägg på sin blogg.

”Jag vet inte om jag har blivit superkonservativ eller om jag tänker fel men jag tycker inte att denna information från Umo är bra”, skriver hon och delar en bild på affischen.

Och kommentarsfältet är på hennes sida.

”Håller helt med dig, oavsett vad barn vet om eller inte så normaliserar man både ett fult språk och osunt beteende med såna här saker”, skriver en läsare.

UMO:s svar: Inte vi som introducerar

I ett mejl till Aftonbladet skriver Annicka Troedsson, pressansvarig på UMO, att deras målgrupp är 13–25 år och att citaten de valt att ha med på affischen bygger på frågor de fått in från unga och ”det språk som unga använder”.

”Även yngre barn och unga har mycket funderingar kring kroppen och sex. Det är sannolikt inte vi på UMO som introducerar dem till sådana tankar. Men om yngre barn ser affischen och hamnar på UMO.se så är ju det bättre än att de söker svar på porrsajter eller mindre seriösa sidor”, skriver hon.

När det kommer till ordvalet ”Kuk” hänvisar Annicka till ett poddavsnitt som UMO släppt där de diskuterar vilket ord för könsdelarna som passar vid olika tillfällen.