Analyser: Loreen vinner Eurovision

Publicerad 2012-05-25

Loreen gör succé – både i sociala medier och hos spelbolagen.

Europa tror på vinst för Loreen imorgon.

Vår svenska stjärna får stöd både av speloddsen runt om i Europa och i en unik analys av sociala medier som Nöjesbladet nu kan presentera.

Följ ämnen

Loreen gör succé – både i sociala medier och hos spelbolagen.

Av 400 000 inlägg om Eurovision Song Contest i Europa gjorda den senaste veckan nämns svenska favoriten Loreen i mer än 10 procent, över 44 000 inlägg, enligt analysföretaget Meltwater som gjort den unika undersökningen som Nöjesbladet nu kan presentera exklusivt.

– Det ser mycket ljust ut för Loreen inför finalen, inte bara för att hon omnämns allra mest, utan också för allt positivt som skrivs om henne på nätet. Rysslands bidrag omnämns också mycket, men här pratar folk mer om det komiska snarare än att de faktiskt tror de kommer vinna, säger Ylva Strander, marknadsansvarig på Meltwater i Sverige.

Företaget sonderade också de sociala medierna inför finalen i Melodifestivalen tidigare i år.

– Det skrevs mest om Ranelid, men då mest som en rolig grej. Loreen var tvåa och Danny trea, så vi förutspådde att Loreen skulle vinna och Danny tvåa. Det är lite samma målgrupp som twittrar och som ringer in och röstar, säger Ylva Strander.

Oddsen på Loreens sida

Även spelföretaget Unibet presenterar storstöd för vårt svenska hopp. De har sammanställt hur 14 olika länder spelat inför Eurovision och konstaterar att över 68 procent av spelomsättningen satsats på Loreen. Det ska jämföras med nära 13 procent för de ryska farmödrarna på andra plats.

Undersökningen visar tydligt att länderna gärna satsar på sitt eget bidrag, 40 procent av danskarnas insatser har lagts på det egna bidraget "Should've Known Better" med Soluna Samay. I hela undersökningen får bidraget dock inte mer än 1,87 procent.

– Även om många gärna satsar en slant på sitt eget land, så är det ändå Loreen som spelarna i Europa håller som favorit. Vår sammanställning pekar på en seger imorgon, säger Jonas Nilsson, PR-chef på Unibet.

Antal inlägg i sociala medier under perioden 18–25 maj

1. Sverige 44 010

2. Ryssland 40 265

3. Irland 16 817

4. Storbritannien 12 542

5. Rumänien 14 553

Källa: Meltwater

Följ ämnen i artikeln