Ernst – i var mans kök

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-29

Kirchsteiger blir ett varumärke – ”Det kan handla om miljonbelopp”

När du river vitlök hemma i köket nästa gång kan det vara med ... Ernst. Den folkkäre tv-profilen har givit form och givit namn åt flera köksgeråd.

Ernst Kirchsteiger har en årsinkomst på 500 000.

Men hans namn är värt miljonbelopp.

Nu går Ernst från programledare till lukrativt varumärke.

Han är redan en av Sveriges mest populära tv-profiler.

Men efter flytten från SVT till konkurrentkanalen TV 4 i fjol har Ernst Kirchsteiger, 50, lagt i en högre växel i lanseringen av sig själv utanför rutan.

Aftonbladet kan i dag avslöja att Ernst från och med i höst kommer att samarbeta med företaget Skeppshults Gjuteri i en serie köksgeråd som alla kommer att bära hans namn och logotyp.

Ernst har varit med och formgivit fyra produkter, däribland en vitlöksrivare och en ugnsform i gjutjärn.

Och samarbetet är bara början.

Ernst berättar själv att hans mål är att kunna skapa en egen serie produkter inom flera olika områden.

– Jag vill göra vardagsnära saker, sådant som går att använda. Inte dekorativa saker som bara ska stå, jag vill göra bruksföremål, säger han.

Som vad då?

– Praktiska saker: Köksprylar, trädgårdsprylar eller inredning.

Ett plastigt namn

Och en enkel sökning hos Patent- och registreringsverket bekräftar att Ernsts ambition är att dra nytta av sitt namn som ett starkt varumärke.

Redan för fyra år sedan registrerade han sitt namn för marknadsföring av möbler och varor av plast.

Ytterligare en ansökan inkom i september förra året för fler områden, bland annat köksgeråd, kakel, trädgårdsprodukter och textilier.

”Ett skönt liv”

Vad ska man associera till varumärket Ernst?

– Det folk är vana vid när de ser mig: ett enkelt, vanligt och skönt liv där det finns både mat, inredning och trädgård. Det är ju det jag förespråkar.

Gör du det här för att tjäna pengar?

– Pengar är jag ganska ointresserad av. Det handlar inte om att jag ska bygga en jättehög med pengar, utan att jag ska få förverkliga saker som jag drömmer om att göra.

Varumärkes- strategen Rolf Skjöldebrand.

Rolf Skjöldebrand, varumärkesstrateg på Brand Management, är inte alls förvånad över att Ernst Kirchsteiger varumärkesregistrerat sitt namn.

– Ernst har en väldigt tydlig profil, stark personlighet och är inte som alla andra. Allt handlar om att ha unika värden och det är det som är så speciellt med honom. Som programchef på tv måste man älska

Tv-strateg Henrik ström.

den här typen av personer, säger han.

– Inredare i tv ger råd åt människor i deras önskan att få det snyggare hemma. Och det är klart att det har ett stort kommersiellt värde. Både för honom och för kanalen och för de produkter som han pekar på.

Henrik Ström, tv-strateg på kommunikationsbyrån Carat menar att det är svårt att säga exakt hur mycket namnet Ernst är värt.

– Men det kan handla om miljonbelopp, säger han.

– Att TV 4 har valt att ha med hans namn i titeln på programmet ”Sommar med Ernst” är ett tecken på att han har ett starkt namn.

Ernst Kirchsteiger

Företag:

Ernst Kirchsteiger HB (Inredningsarkitektverksamhet, samt industri- och produktdesignverksamhet)

Ernst Kirchsteiger AB (Litterärt och konstnärligt skapande, samt artistisk verksamhet)

Omsättning: 55 000 kronor

Resultat: 34 000 kronor förlust

Tillgångar: 55 000 kronor

(perioden 2006-09 till 2007-08)

Ernsts id-uppgifter

Namn: Ernst Kirchsteiger.

Ålder: 50, född 3/11 1957.

Familj: Hustrun Ulla, 50, och sönerna Sebastian, 23, och Ludvig, 19.

Bor: I en 1700-talsgård norr om Örebro.

Yrke: Inredare, programledare och formgivare.

Bakgrund: Inredare och programledare i ”Sommartorpet” och ”Nya rum”. Var julvärd i SVT 2004. Ledde auktionsprogrammet ”Första, andra, tredje” i TV 4 hösten 2007. Aktuell: Programledare i ”Sommar med Ernst” som har premiär i morgon i TV 4. n Inkomst: 505 000 kronor (tax. år 2007).

ANNONS