Arnolds slipsar är tryggade trots kris

Läs Magnus Sundholms krönika om Hollywood

HOLLYWOOD. De häller foreclosure-fisk i swimmingpoolerna här.

Allvarligt.

Ett företag åker runt och släpper ut fiskar i övergivna, algblommande pooler.

Syftet är att förhindra att de många vattenhålen i de arbetslöshetsdrabbade och övergivna förstäderna här i södra Kalifornien blir en kläckningscentral för West Nile-viruset.

Mitt bland dessa rapporter dimper det ner en inbjudan till det som kallas ”Världens dyraste butik”.

Det är så dålig tajming att erbjudandet är oemotståndligt.

Bijan huserar i en lyxig tvåvåningsfastighet på Rodeo Drive.

Butiken är omöjlig att missa. Det är bara att ta sikte på turisterna som flockas runt ägarens illgula Ferrari 430 cabriolet som varje dag står parkerad utanför.

Till skillnad från de andra märkesbutikerna på den här svindyra affärsgatan är det inte bara att slinka in genom dörren.

Det krävs förbokad tid.

Kanske är det lika bra.

För att inte ruinera ålderdomen bör den som tänker handla här minst ha en pamppension från AMF.

Bara en slips kan gå loss på mer än 20 000 kronor. Då medföljer förstås en kartong med samma mönster som slipsen.

Pr-kvinnan som håller i visningen tycks känna att argumentet inte imponerar. Med van hand viker hon upp slipens undersida. Där står ”1 (2)”. Andäktigt säger hon:

– De görs bara i ett eller två exemplar.

Bijan emigrerade från Teheran till USA 1973.

Sedan dess driver han butiken som säljer herrkläder och parfymer.

LA Times har uppskattat den totala försäljningen till 32,4 miljarder kronor.

Med tanke på prislapparna låter siffran knappast tagen ur luften.

Under kristallkronan gjord av 1100 Bijandesignade parfymflaskor hänger exempelvis en mörk kashmir-kavaj för 97 200 kronor, en diamantklocka för drygt två miljoner kronor och en gul skinnjacka för 785 000 kronor.

Bijan uppges ha 40 000 fasta kunder världen över. På övervåningen står inramade bilder där han poserar med ett who’s who av diktatorer, presidenter, kungligheter, fastighetsmoguler och andra utsugare.

Efter att sett Pakistans president, sultanen av Brunei, Arnold Schwarzenegger, den saudiska kungafamiljen samt far och son Bush frågar jag om Bijan känner av den ekonomiska krisen.

Pr-kvinnan ler roat.

– Det här är kunder som inte har några ekonomiska bekymmer.

Utanför har någon satt ett reklamblad under min vinderutetorkare.

Ett företag har funnit en ny nisch tack vare krisen. Det erbjuder sig att sprejmåla husägares gräsmattor gröna med motiveringen:

”Det sparar bevattning och gör huset lättare att sälja.”

ANNONS

Följ ämnen i artikeln