Eurovision förbjuder San Marinos bidrag

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2012-03-20

Regler mot företagsreklam stoppar Facebooklåt

San Marino ställer upp i Eurovison med en låt om Facebook.

Trodde alla.

Men bidraget förbjuds helt och hållet från tävlingen – om inte precis allt ändras.

Följ ämnen

San Marino ställer upp med en minst sagt spektakulär låt i Eurovision song contest.

Bidraget ”Facebook, uh, oh, oh” har spridit sig som en löpeld på nätet – av en anledning.

Hela Valentina Monettas låt handlar om Facebook.

Gynnar företag

Men alla är inte lika roade. Ansvariga inom Eurovision song contest förbjuder nu låten från att uppträda i tävlingen eftersom bidraget gynnar ett enskilt företag.

Nu har San Marino två val.

Antingen måste låtskrivarna stryka allt som har med Facebook att göra i bidraget. Hela låten i princip.

Eller helt enkelt byta låt.

Sverige tvingades också byta

Precis samma regel tvingade Sverige att ändra sitt bidrag 1987. På Melodifestivalen sjöng Lotta Engberg om ”fyra Bugg och en Coca-cola” i sitt vinnarbidrag.

Väl i Eurovison blev samma refräng i stället ”Boogaloo, dansa rock'n'rolla”.