”Nu ska vi klä oss sexigare”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-27

Sofi Fahrman om H&M:s nya designerkollektion:

Glitter, gala och extravagans.

Det är ledorden för Roberto Cavallis kollektion för H&M.

– Han tycker att vi svenskar behöver bli mer glamorösa, säger Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman.

Roberto Cavalli är den fjärde stora designern som samarbetar med H&M. I förrgår visades kollektionen under en stor fest i Rom.

– Festen är lika extravagant som kläderna. Det har verkligen glittrat på röda mattan, säger Sofi Fahrman som var på plats.

Kollektionen består av 25 damplagg och 20 herrplagg. Kläderna är allt annat än svensk minimalistisk design.

– Det är väldigt mycket Roberto Cavalli över tjejkläderna. Det är sexigt och glamoröst, mycket djurmönster och glitter. Vilket är roligt efter som det skiljer sig från det svenska minimalistiska modet, säger Sofi Fahrman.

Strax under 3 000 kronor kommer den dyraste klänningen att kosta. Det är ganska mycket pengar för en H&M-klänning men det är överkomligt för en Cavallidesign, enligt Sofi.

Riktiga klassiker

– Många av klänningarna är riktigt smashing. Cavalli är bra på röda mattan-design och många av blåsorna kommer att funka perfekt till nyårsfesterna.

Herrkollektionen imponerar däremot inte lika mycket.

– Den är mer enkel och klassisk. Man kommer inte att sticka ut i herrkläderna, säger Sofi Fahrman.

Cavalli är en av Hollywoodkändisarnas favoritdesigners. Och många var de som tog vägarna förbi Rom i går.

– Bland andra Sharon Stone och Halle Berry är här. Och en massa supermodeller. Alla som jag har pratat med säger att man får självförtroende och känner sig sexig i Cavallis klänningar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln