Plötsligt väser Jesus ”Fuck! Fuck! Fuck!”

NEW YORK. Utanför entrén står tre bastanta vakter i mörka rockar och hörsnäckor i öronen.

Innanför Monkey Bars dörrar granskas våra inbjudningar med en misstänksamhet vanligtvis begränsad den amerikanska passpolisen.

Det är först när vi når det innersta rummet som orsaken till säkerhetspådraget avslöjas.

Madonna är här.

Madonna på festen.

Pr-makarna gnuggar förtjust händerna.

Det som såg ut att bli en tämligen begränsad premiärfest för modeskaparen Tom Fords debutfilm ”A single man” har plötsligt förvandlats till den här Manhattan-nattens hetaste tillställning.

Att hon står i centrum fast hon inte har något med filmen om en homosexuell mans kärlekssorg att göra visar hennes placering vid honnörsbordet.

Filmens huvudperson, Colin Firth, får hålla till godo med ett angränsande bås, precis som Ford själv.

Han är visserligen framme vid den blonderade stjärnan och låter sig fotograferas med henne. Men audiensen är snabbt över när hon åter vänder uppmärksamheten mot de unga män som fyller soffan på båda sidor om henne.

Det stora entouraget skyddar henne mot Courtney Loves blickar. De båda divorna uppges inte tåla varandra men sitter ändå förvånansvärt tätt inpå. Bara en smal passage där de svartklädda servitörerna tränger sig fram med drinkfyllda brickor skiljer dem åt.

Först efter midnatt börjar festen mattas av.

Helt dör den när popstjärnan bryter upp, tar sitt följe och försvinner ut till väntande limousiner.

Vi hänger kvar tills filmbolagschefen Harvey Weinstein och REM-sångaren Michael Stipe tackar för sig.

Men just när vi ska gå brakar det lös.

In stormar en av överrockarna från entrén, tätt följd av Madonnas toyboy, Jesus Luz.

De springer mot båset där popstjärnan bara minuter tidigare hållit hov, kastar sig mot varsin del av soffan och börjar rota vid stoppningen där ryggstödet möter sittdynan.

När de tittar upp skakar de på huvudet. Jesus har något panikartat i blicken. På överrocken rinner svettpärlor längs kinden.

Han väser:

– Fuck! Fuck! Fuck!

Omkring dem har all aktivitet stannat upp. Vi seglivade gäster och personal stirrar häpet mot det panikslagna spektaklet där de båda männen nu ligger på alla fyra under bordet.

De låter handflatorna svepa över golvet.

Plötsligt fiskar överrocken upp ett föremål, reser sig i sittande ställning och överlämnar det till Jesus.

Strax är de på fötter, på väg mot utgången igen.

Vid den korta trappan möter Madonnas 29 år yngre pojkvän min undrande blick.

Triumferande håller han upp föremålet i luften och låter läpparna forma orden:

– Madonnas telefon.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln