Perrelli gör reklam – trots SVT:s förbud: ”Kan vara ett problem”

Publicerad 2016-01-29

SVT svarar – efter fyra dagar: ”Vi måste återkomma”

Charlotte Perrelli är ett av ansiktena utåt för årets Melodifestival.

Samtidigt gör hon reklam för Comviq – i strid mot SVT:s regler.

SVT har duckat sedan i måndags – men nu svarar de på Nöjesbladets frågor:

– Det kan vara ett problem, säger projektledare Anette Helenius.

Charlotte Perrelli halar upp handväskan och gör sig redo att köpa kontantkort.

Sångerskan är ansiktet utåt i en reklamkampanj för Comviq, där hon sjunger och spenderar – samtidigt som hon är aktuell som programledare i SVT:s ”Melodifestivalen”.

Public service-bolaget SVT har en strikt reklampolicy. Tv-bolagets egna profiler får inte synas i reklam eller kommersiella sammanhang.

Sex veckors karantän

För frilansande programledare som gör tillfälliga inhopp under begränsad tid gäller en karantän på sex veckor före, respektive efter att programmet, eller programserien slutat sändas.

Ändå syns Charlotte Perrelli just nu i telekombolagets reklamfilmer trots att hon om bara några veckor kommer att stå på scenen i Melodifestivalen. Hon är anlitad av SVT som programledare och ansikte utåt för kanalens flaggskepp i delfinalen som sänds från Malmö den 13 februari.

Reklamfilmen med Perrelli började rulla den 19 januari, mindre än en månad innan hon ska representera SVT inför flera miljoner tv-tittare som programledare tillsammans med Gina Dirawi.

Nöjesbladet har sedan i måndags sökt ansvariga på SVT för kommentarer kring hur det här påverkar bolagets trovärdighet och oberoende.

SVT duckar

Thomas Hall som är programchef för nöje på SVT bekräftade i onsdags sexveckors-karantänen via sms:

– Komplex fråga. I grund och botten stämmer det du skriver, men det finns också ett antal orsaker till undantag.

Sen tar det stopp. Hall undviker att svara på frågan om det är förenligt med SVT:s uppdrag att en programledare syns i en stor nationell reklamkampanj i stort sett samtidigt som denne ska leda Sveriges största tv-program.

– Jag är programchef men har delegerat pressfrågor till projektet och projektledaren som kan detaljerna, skriver han.

Nöjesbladet har flera gånger sökt Melodifestivalens projektledaren Anette Helenius via telefon och sms.

SVT:s sajt deklararerar tv-bolaget:

”SVT:s verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället.”

Men inte heller SVT:s presschef Anders Hvidfeldt vill svara på frågor kring det principiella i att en av kanalens programledarprofiler samtidigt gör reklam. Också han hänvisar till Melodifestivalens projektledare.

Reklamkampanjen ska fortsätta

Samtidigt bekräftar Comviqs presschef Victor Melander att kampanjen med Charlotte Perrelli i huvudrollen kommer att fortsätta visas samtidigt som schlagerstjärnan företräder SVT.

– Ja, kampanjen kommer rulla under våren, säger han.

Enligt Charlotte Perrellis manager Staffan Jordansson visste SVT om vilka reklamkontrakt sångerskan hade när de skrev på för Melodifestivalen.

– Vi skrev in i kontraktet med SVT vilka reklamuppdrag hon har sedan tidigare. Det är ju inte bara Comviq utan även till exempel Hoppets stjärna som hon är ambassadör för. Det är ett tvåårsavtal hon har med Comviq och hon pluppar ju upp lite då och då, där kan vi inte påverka när hon syns, säger han.

SVT finansieras av tv-licensen och bolaget betonar ofta och gärna i egna kampanjer att de gör ”oberoende” och ”fri” television som inte är beroende av kommersiella intressen. Medverkande i kanalens olika nyhetssändningar och debattprogram får till exempel inte ha varumärken på sina kläder för att det kan räknas som ”otillbörligt gynnande”.

I kanalens sändningstillstånd står det uttryckligen: ”Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till staten som olika ekonomiska politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.”

SVT svarar: ”Det kan vara ett problem”

När Nöjesbladet sitter ner med projektledare Anette Helenius menar hon att reklamkampanjen inte innebär några problem.

– Vi kände till att Charlotte har ett avtal med Comviq men sedan är det så att det finns olika begränsningar på SVT beroende på vilken typ av programledare man är.

Hon menar att SVT tvingats mjuka upp sina regler kring detta i och med de senaste årens nya medielandskap.

– Att Charlotte har andra kommersiella förbindelser med sig är naturligt. Som det är nu finns det inget regelbrott mellan SVT och Charlotte. Sedan hur uppgörelsen mellan Comviq och Charlotte ser ut har jag ingen insyn i.

Hur ser du på att reklamen går under tiden?

– Just i dag är det inga problem.

Finns det inga problem med att hon gör reklam i glittrig klänning samtidigt som hon gör primetime-tv i SVT?

– Om hon skulle göra det samtidigt så är det absolut ett problem.

Reklamen går samtidigt, den kommer gå hela våren.

– Det vet inte jag, det måste Charlotte…

Det kommer den att göra, enligt Comviq. Kan det finnas något problem där?

– Det är mer fakta än vad jag har. Då måste vi återkomma till varandra. Det kan vara ett problem.

Ni kommer prata vidare om detta?

– Ja, det kommer vi göra.

”Regeln är hittepå”

Tidigare har SVT stoppat och kritiserat profiler som medverkat i reklamsammanhang.

Tidigare har till exempel SVT:s egna regler satt stopp för Comhems reklamfigurer Judit och Judit att medverka i Melodifestivalen.

I höstas blev det också turbulens kring programledaren Rickard Olsson efter att Birka Cruises satt honom på framsidan till sitt reklamblad, då han var aktuell med quizkvällar under deras kryssningar.

Han menar att SVT:s regler gör det bökigt för frilansare som honom själv och Charlotte Perrelli.

– Fyra till sex-veckorsregeln är hittepå, ett sätt att se mellan fingrarna. Du kan göra en stor reklamkampanj, men sex veckor senare är du välkommen att jobba på SVT igen. Jag tror att den kommer luckras upp med tiden, säger han.