Succé för "Hundraåringen" i biokriget

Uppdaterad 2023-04-13 | Publicerad 2013-12-27

Nu har den första domen fallit.

Stor vinnare i julens biokrig är "Hundraåringen" med 154 000 besökare på två dagar. "Emil och Ida i Lönneberga" lockade drygt 19 000 till biosalongerna.

– Vi är jättenöjda, säger "Emil"-producenten Lars Blomgren.

Nöjesbladet rapporterade på juldagen om det svenska biokriget. Tre svenska storproduktioner gick upp samtidigt på biosalongerna den 25:e december.

– Det är aldrig bra när vi i svenska filmbranschen kannibaliserar oss själva. Det är svårt att hitta en balans där det funkar för alla. Det är med stor rädsla man gör det här, sa Lars Blomgren, producent på Filmlance, då.

Nu har domen fallit.

Den stora vinnaren är "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", med Robert Gustavsson i huvudrollen. Mångmiljonprojektet har påbörjat återbetalningen och lockade 154 000 besökare under jul- och annandagen.

Även "Sune på bilsemester" har gjort en stark start. På två dagar har drygt 90 000 svenskar sett filmen. Den förra "Sune"-filmen, "Sune i Grekland - all inclusive" blev förra årets största svenska film med knappt 600 000 besökare.

"Emil och Ida i Lönneberga" lockade 19 000 besökare under jul- och annandagen.

– Vi är jättenöjda, det ligger helt i linje med vår målsättning. Vi drar ju bara småbarnspubliken, de under sju år, och fortsätter vi i den här takten så är vi jätteglada, säger producenten Lars Blomgren.

Har det varit tufft att gå upp jämte två andra svenska storproduktioner?

– Nej, det är fantastiskt att det går bra för alla. Målgrupperna är ju inte de samma så jag känner bara tacksamhet.

Följ ämnen i artikeln