Taylor Swifts första ord om biljetthaveriet

”Gör mig verkligen förbannad”

Publicerad 2022-11-19

Taylor Swift uttalar sig för första gången om biljettkaoset.

Enligt artisten hade hon blivit lovad att hemsidan inte skulle krascha trots hög belastning.

”Vi frågade dem flera gånger om de kunde hantera den här typen av efterfrågan, och de försäkrade oss om att de skulle klara det”, skriver Taylor Swift på Instagram.

Hundratusentals fans har gått miste om biljetter till Taylor Swifts, 32, kommande turné. Artistens hemsida krashade när miljontals människor besökte sajten samtidigt.

Biljettförsäljningen var en förhandsförsäljning för så kallade ”Swifties”, vilket är smeknamnet på Taylor Swifts allra största fans.

Strax efteråt meddelade biljettförsäljningsföretaget Ticketmaster att de ställer in kommande biljettsläpp eftersom alla ”Swifties” redan köpt upp biljetterna. Detta trots att de tidigare lovat att endast 15 procent av biljetterna skulle säljas som förköp.

Händelsen fick massiv kritik världen över.

Beslutet att ställa in kommande biljettsläpp har mötts av stark kritik.

Taylor Swifts ord om biljetthaveriet

Nu uttalar sig Taylor Swift för första gången om det inträffade. Hon säger att anledningen till att de valde att släppa förköpsbiljetter från början var för fansens skull.

”Jag valde att göra så här för att förbättra upplevelsen för mina närmsta fans, och jag har gjort det tillsammans med mitt team som bryr sig lika mycket om mina fans som jag gör”, skriver stjärnan på sin Instagram story.

Hon menar att det finns flera anledningar till att biljettsidan kraschade, trots att det inte skulle hända.

”Vi frågade dem flera gånger om de kunde hantera den här typen av efterfrågan, och de försäkrade oss om att de skulle klara det”, skriver Swift.

Exakt vad som gick fel nämner hon inte.

”Förbannad”

Swift är glad att över två miljoner personer lyckats få tag på biljetter, men är mindre glad över hur allt gick till. Efter haveriet såldes dessutom flera biljetter till skyhöga priser på privata säljsidor.

Taylor Swift.

”Det gör mig verkligen förbannad att flera av mina fans känner att det var som att ta sig igenom en björnattack när de skulle få tag på biljetterna”, skriver Taylor Swift.

Hon har också en hälsning till alla fans som inte lyckades få tag på biljetter den här gången.

”Jag hoppas att det kommer fler tillfällen för oss framöver att sjunga ihop. Tack för att ni ändå ville komma. Ni har ingen aning om hur mycket det betyder för mig”, skriver Taylor Swift.

Ursäkten från Ticketmaster

Strax efter att Swift publicerat inlägget gick Ticketmaster ut och bad om ursäkt för det inträffade.

”Vi vill säga förlåt till både Taylor och alla hennes fans, framför allt till de som hade en fruktansvärd upplevelse när ni försökte köpa biljetter”, skriver de i ett uttalande på Twitter.

De bifogar också en länk där den som vill kan gå in och läsa mer om varför deras sajt kraschade. Det berodde bland annat på det extremt höga trycket, men också på en stor mängd bottar skriver Ticketmaster.

Taylor Swift fick en ursäkt från Ticketmaster

De tillbakavisar påståendet att andra personer än just ”Swiftiesarna” skulle ha fått tag på biljetter. Istället menar de att de gjort sina beräkningar fel.

”Ser man till historien så dyker endast 40 procent av alla inbjudna upp för att köpa biljetter, och de flesta köper då tre biljetter”.

De hade inte räknat med det enorma trycket som blev. Det gjorde också att de fick dra ned på tempot på hemsidan, vilket i sin tur ledde till att många fans fick sitta i digitala köer i flera timmar.

”Vi vet att vi behöver förbättras och det ska vi fokusera på nu”, skriver Ticketmaster

Följ ämnen i artikeln