Tiktok-stjärnans krav för att gå på premiär

Magnus Sundholm möter en härjad pr-person i hundrastgården

HOLLYWOOD. Det är nya tider i Hollywood nu.

Det är bara att anpassa sig.

Det måste till och med Julia Roberts och George Clooney göra.

För inte så länge sedan räckte det med att duon från ”Oceans eleven” dök upp för att folk skulle gå i spinn.

I dag sprider deras medverkan inte ens tillräckligt med glansljus för en galatillställning.

Vid Hollywoodpremiären häromdagen på romcom-äventyret ”Ticket to paradise” fick de förstärkning av influencers.

Det var ingen tillfällighet.

Annie, en granne här i West Hollywood som jobbar med marknadsföring, hade ägnat veckor åt arrangemanget. Enligt henne har Roberts och Clooney nått en slags Kardashian-platå; de är mer kända för att vara kända än för vad de gjort.

Ingen av dem har haft en hit på mer än åtta år. 

Julia Roberts ihop med George och Amal Clooney på premiären för ”Ticket to ride”

 

Hade de haft det är det ändå ingen garanti för att det hade räckt för att förgylla premiärtillställningen. Hollywoodstjärnor har helt enkelt inte längre samma ställning som för tio år sedan.

De kändisar som tippas locka folk finns numer på annat håll, på sociala medier, på Tik-tok och på instagram.

Man skulle kunna tro att det gör livet lättare för såna som Annie.

Vi rastar hundarna i en park när jag framför teorin. Jag får ett entonigt, glädjelöst skratt till svar.

Sen säger hon att hon alla dagar i veckan hellre skulle passa en missbrukande Robert Downey Jr än att behöva jobba med influencers igen.

Inför ”Ticket to paradise” regnade krav in från framför allt en kvinnlig influencer med mångmiljonfölje.

För uppdykandet på röda mattan krävdes designerklänning, specialskor, ny handväska, privat hår- och makeup-personal. Till det en limousine i specifik färg och ett arvode på 60 000 dollar (motsvarande 680 000 kronor).

 

Cirka 75 mejl skickades fram och tillbaka mellan Annie, influencern och influencerns ”team”, innan allt kunde spikas.

Annie drog en lättnadens suck.

Då kom nästa krav.

Influencern krävde att få gå röda mattan ihop med Clooney och Roberts.

– I hennes värld var hon lika berömd eller mer berömd än någon av dom, berättade Annie.

Ytterligare en mejlskörd krävdes innan parterna nådde en överenskommelse. Influencern fick gå några steg bakom filmens huvudrollsinnehavare.

Med den här utvecklingen lär det inte dröja länge förrän rollerna är ombytta.


Veckans: 

Metoo: Anna Faris pekar ut den bortgångne regissören Ivan Reitman som den som trakasserade henne under inspelningen av ”My super Ex-girlfriend” 2006. Han ska upprepade gånger ha skrikit åt henne och klappat henne i häcken.

Våg: Skådespelaren och rockstjärnan Jared Leto följer i Brad Pitts fotspår. I morgon lanserar han hudvårdskollektion Twentynine Palms. Precis som i Pitts fall är produkterna svindyra. Handkrämen går loss på 1000 kronor, ansiktskrämen på 1100 kronor.

Drama: Den pågående rättegången mot den våldtäktsanklagade tv-stjärnan Danny Masterson spiller över på scientologi-sekten. De tre kvinnor som anklagar Masterson uppger att sektens företrädare avrådde dem från att gå till polisen.

Bok: I ”Waxing on” skriver Ralph Macchio att han kunde ha fått rollen framför Michael J Fox i ”Tillbaka till framtiden”. Macchio var het efter succén med ”Karate kid” men föll enligt uppgifterna i självbiografin på hans kraftiga New York-dialekt.

Nederlagstippade: I 20 år ledde Bruce Davis Oscarsakademin. Nu har han skrivit en bok där han inte ser något sätt att vända Oscarsgalans vikande tittarsiffror. Han tror att festen i framtiden blir smal likt National book awards, fast med mer glamorösa prisutdelare.

Facit: Matthew Perry säger att han gladeligen hade gett upp berömmelsen och pengarna från ”Vänner” om han bara hade sluppit drogberoendet. Han uppger att pillermissbruket var en hårsmån från att kosta honom livet.