Ungdomar är bolagens mardröm

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-23

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Åtta av tio möjliga skivor på cd-listans topp är just sådana som praktiskt taget bara en vuxen publik kan ha utbyte av.

Har kidsen slutat köpa skivor?

Nej, de råkar bara veta hur man kopplar upp sig.

Det må så vara att det säljs rätt mycket plattor så här i julhysterins inledningsskede.

Cd-listan torde ändå vara oroande läsning för ansvariga skivbolagsmänniskor.

Det tycks ju bara vara medelålders som köper skivor.

Visst, Westlife ligger etta och det är onekligen ett band som i första hand appellerar till unga lyssnare.

Men sen får vi går till tiondeplatsen för att hitta ett namn med någorlunda likartad målgrupp - Michael Jackson.

Däremellan är det Andrea Bocelli, Real Group, Smokie, Tommy Nilsson, Pink Floyd och Bo Kasper för hela slanten - band och artister som bara undantagsvis intresserar människor under 30.

Men ingen ska inbilla mig att Real Group egentligen är hetare än Britney Spears, Linkin Park eller Faith Evans just nu.

Men deras publik - den unga - har lärt sig att skaffa musik på andra sätt, företrädesvis via nätet.

Vi ser helt enkelt en ny generation lyssnare, van vid att tillgodogöra sig musik utan att köpa skivor och det måste vara ett mardrömsscenario för branschen.

Den lär få svårt att överleva om den uteslutande måste luta sig mot 35-åriga Smokie-diggare som helst köper gamla samlingar och lågprisutgåvor.

Per Bjurman

Följ ämnen i artikeln