TV4-profilens band attackerades på scen

Uppdaterad 2016-12-05 | Publicerad 2016-12-04

Agressiv man slog ner gitarristen: ”Han hade mord i blicken”

När TV4-profilen Ronny Svensson, som till vardags recenserar filmer i ”Nyhetsmorgon”, spelade med sitt band på klubben Göta Källare uppstod tumult på scen.

En aggressiv man gav sig på bandets gitarrist Max Lorentz som föll så allvarligt att han bröt foten, skriver Expressen.

– Han hade mord i blicken och han skrek till mig: jag ska döda dig din jävel, säger Max Lorentz till Nöjesbladet.

Till vardags recenserar Ronny Svensson filmer i TV4:s  ”Nyhetsmorgon”, men han är även medlem i punkbandet ”Cunts & Pricks” som spelade på Göta källare i Stockholm under lördagskvällen.

Plötsligt, under spelningen, tog sig en aggressiv man upp på scen. Bandets gitarrist Max Lorentz försökte avvisa mannen som inte gav sig och istället gick till attack.
– Den här filuren kommer i en tjurrusning där han bara kastar sig över Max. Jag sitter där och bara ser någon som kastar sig in. Sedan ligger han där och bara bultar på Max, säger Ronny Svensson, till Nöjesbladet.

Max faller så illa att han bryter foten.

– Tre till fyra personer måste hålla i mannen. De sliter bort honom från Max som bara skriker ”foten är av!”. Jag springer fram till Max, säger att han ska ligga ner, andas lugnt och att vi ska ringa ambulans, säger han och fortsätter:

– Max son var ju i publiken. Han får ju se sin far bli misshandlad. Det är så vedervärdigt.

Tvingades opereras

Under söndagen har Max opererats på Södersjukhuset och fått sätta in skruvar och en stålplatta i foten. När Nöjesbladet når honom på telefon har han precis vaknat från operationen.
– Foten var helt av. Den vek sig horisontellt till höger. Det såg helt bisarrt ut, säger han.

Under förmiddagen såg Max ett filmklipp från händelsen. Då kom de våldsamma minnena tillbaka.
– Det blev som en chock att se det här händelseförloppet. För det var ganska traumatiskt. Han hade mord i blicken och han skrek till mig: jag ska döda dig din jävel. Och jag såg verkligen det. Det är hemskt, fruktansvärt. Usch.

”Min hand darrade”

Trots den dramatiska händelsen under lördagkvällen valde bandet att återuppta spelningen, i väntan på ambulans.
– Vi gjorde en gruppkram på scen och sa ”gubbar, nu kör vi”. Vi kör för Max och för att fira punken 40 år, säger Ronny Svensson.

Max låg kvar på scenen medan bandet tog vid i refrängen där de avbrutits.
– När jag satte mig ner vid trummorna tittade jag på min hand som darrade. Alla var ju lite tagna. Ambulansen kommer och mitt under en låt bärs Max ut.

Enligt Ronny Svensson hade bandet stött på mannen tidigare under dagen. Han hade då kommit in i logen, berusad och sagt att han ville sjunga med bandet på scen.
– Vi förklarade att det inte går. Vi var alla väldigt vänliga i tonen. Han var jobbig, men han var inte på något sätt hotfull backstage.

Inga vakter på plats

Inga vakter fanns på plats varken vid scenen eller utanför logen, berättar Ronny Andersson. Något han ställer sig frågande till.

– Jag har gjort så mycket, men jag har aldrig varit med om detta. Det är fruktansvärt.

Vaktchefen på Göta Källare, Rachid Eladib, berättar att han själv befann sig vid entrén när händelsen inträffade. Han intygar att ingen vakt fanns vid scenen.

– Det var en väldigt mogen publik. Snittåldern låg mellan 50 och uppåt. Så vi la inte någon jättebemanning på det. Vi utgick ifrån att de skulle vara skötsamma, säger han till Nöjesbladet och fortsätter:

– Det är beklagligt det som sker. Det håller jag med om för det ska inte gå till så. Det var nog ingen som förväntade sig det för det har aldrig hänt oss under konserter tidigare.

Rachid Eladib påpekar också att han hade uppskattat om han fått reda på att bandet redan tidigare konfronterat mannen när han tog sig in i logen. Då hade händelsen kunnat förhindras, menar han.

Kan det bli så i framtiden att man alltid ser till att ha en vakt vid scenen, oavsett publik?
– Ja, visst. Det är klart man kan ha det i åtanke. Absolut. Man får dra lärdom av allt som sker, på gott och ont, säger han.

ANNONS