Perrellis vinmys kan bryta mot lagen

Publicerad 2015-12-01

Artistens inlägg är ett samarbete med en vinimportör

Den folkkära artisten har lagt upp en bild på sig själv och en vinbox på Instagram.

I inlägget uppmanar Charlotte Perrelli sina följare att testa vinet.

— Det är en annons som inte uppfyller kravet på måttfullhet, säger Alkoholleverantörernas granskningsman Mattias Grundström till Dagens Media.

Charlotte Perrelli har lagt upp ett foto på sin Instagram där hon sitter med ett vinglas i handen och en synlig vinbox vid sin sida. Hon har också lagt upp en text som hör ihop med fotot där hon skriver:

”Finns det något som är så mysigt som dessa sköna höstkvällar, mörkt ute, tända ljus till middagen och sedan sätta sig framför en skön brasa. Älskar det. Har hittat ett gott mycket prisvärt vin som ni bör testa.”.

Artisten berättar också hur mycket vinboxen kostar och kommenterar designen på boxen samt smaken på vinet.

”Uppfyller inte kravet på måttfullhet”

Men enligt Mattias Grundström som är Alkoholleverantörernas granskningsman kan inlägget strida mot lagen. Han uppger för Dagens Media att inlägget sannolikt hade blivit fällt, om det hade kommit in en anmälan.

— Det är en annons som inte uppfyller kravet på måttfullhet. Annonsens huvudintryck är osakligt och förmedlar i delar en livsstilsanknuten stämning. Det är även så att den bildmässigt inte följer reglerna, då det finns otillåtna föremål på bilden. Enligt lag får man i alkoholreklam endast visa bild på varorna, råvarorna eller varumärke, säger Mattias Grundström till tidningen.

Dessutom berättar han att 70 procent av Charlotte Perrellis följare på Instagram måste vara över 25 år.

I texten framgår det att inlägget är ett samarbete med en vinimportör.

Följ ämnen i artikeln