Tittartapp för Andra chansen

Publicerad 2014-03-03

”Det var melodifestivalsälskarna som tittade”

414 000.

Så många tittare har Melodifestivalen tappat sedan sista deltävlingen.

– Det var de dedikerade melodifestivalsälskarna som tittade, säger projektledaren Maria Ilstedt.

Förra veckan skakades Melodifestivalen av avslöjanden om röstrobotar.

Nu kommer nästa kris: tittartapp på över 400 000 personer mellan deltävling 4 och Andra chansen. Enligt preliminära siffror från MMS tittade 2 716 000 personer i lördags, enligt preliminära siffror från MMS.

– Det brukar man se, att det brukar vara ett tapp inför Andra chansen, säger Maria Ilstedt, melodifestivalens projektledare.

Men tappet är större än det brukar vara.

Bra för ett OS-år

Förra året försvann 271 000 tittare mellan deltävling 4 och Andra chansen. 2012 var samma tapp 144 000 tittare. Och 2011 var det bara 89 000 som som hoppade av.

– Vi hade dryga 3,2 miljoner tittare i deltävling fyra, så det är klart att tappet blir ju större, men samtidigt så låg vi väldigt bra till i deltävling fyra om du förstår hur jag tänker, säger Maria Ilstedt.

– I år har vi faktiskt haft de bästa tittarsiffrorna någonsin om man tittar på ett OS-år, i och med att det var OS-sändningar under tre av våra sändningar de här veckorna.

Fler röstar

Hon tror att tappet beror på att låtarna i Andra chansen inte är nya, och påpekar riktigt att röstningssiffrorna är högre än för deltävling 1-4.

– Jag tror att det där beror på att det var de dedikerade melodifestivalsälskarna som tittade på det, i och med att vi hade säsongens högsta röstningssiffror, säger hon.

ANNONS