Färre äldre tittar på Melodifestivalen

Publicerad 2014-03-11

”Kanske inte hade någon musik de kände igen sig i”

Hos SVT anade man att schlagertittarna valde internet-TV istället för Melodifestivalfinalen i lördags.

Men siffror från MMS visar att det största tappet är bland äldre tittare.

– De kanske inte hade någon musik de kände igen sig i, säger Thomas Hall, nöjeschef på SVT.

Tidigare idag rapporterade Nöjesbladet att Melodifestivalfinalen tappat 800 000 tittare jämfört med förra året.

– I den nya värld vi lever i där Netflix har 850 000 hushåll som abonnenter så är det klart att det påverkar tittarsiffrorna för oss, sa Thomas Hall då.

Nu visar siffror från MMS att personer över 60 år stod för det största tittarraset, rapporterar Dagens Media. Tittargruppen över 60 år minskade med hela 30 % mot förra årets final.

Det är 325 000 personer.

Få äldre Netflixanvändare

Martin Hehrne på MMS har siffror på Netflixanvändandet bland äldre. Enligt honom har 2,4 % av svenskarna mellan 60-69 tillgång till tjänsten.

– De har troligen inte tittat på Netflix den här gången, de har gjort något annat, säger han.

Thomas Hall vill förtydliga att han nämnde Netflix som en delorsak.

– Det var ett längre resonemang om en föränderlig verklighet, säger han.

Minskat tv-tittande överlag

Andra orsaker än internet-tv skulle enligt Thomas Hall kunna vara helgens varma väder, om det fått folk att till exempel åka ut på landet.

– Anledningen är okänd men siffrorna är ett fakta: det var färre som valde att titta på TV den här kvällen, säger han.

Siffror från MMS visar att det var 664 000 färre av svenskarna som tittade på TV över huvud taget årets finalkväll jämfört med förra årets.

TV-tittandets totala tapp är dock inte lika stort som schlagerns. Vissa kanaler har till och med ökat jämfört med samma klockslag förra året. En av dem är TV4, som med friidrotts-VM drog 154 000 fler tittare än förra året då man visade komediserier och matlagning.

Har du någon tanke om hur ni ska vinna tillbaka pensionärerna?

– Inte här och nu, men vi ska ju såklart titta på det. Det man kan misstänka är väl att de inte riktigt hade någon musik som de kände igen sig i, och ville varken slänga sig på telefonen eller sätta sig framför TV:n och spendera två timmar för att se hur det gick för den, säger Thomas Hall.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln