Årets OS-maskot ett steg i rätt riktning

Maskotmani. Till vänster visar två expediter upp en jättestor Misja på ett varuhus i Moskva 1980. Till höger årets maskot Soohorang under lanseringen i Pyeongchang. i mitten ”spermien i gympaskor” – Izzy från OS i Atlanta 1996. Längst ner till höger Hodori från Seoul 1988.

I dag börjar vinter-OS. Och då det visserligen ska bli spännande att se hur det går för Kalla och de andra finns en viktigare fråga: Hur lyckad är årets maskot, den vita tigern Soohorang?

OS-afficionadon kan få en släng av déjà vu i mötet med årets maskot. Liksom Hodori från Seoul 1988 är Pyeongchangs Soohorang en tiger, om än vit och i modernare skrud. Fantasilöst, kan tyckas, men tvärtom har Sydkorea fattat hela grejen med de olympiska maskotarna.

Än sen om de hade en tigermaskot redan för 30 år sedan – eftersom tigern är förknippad med koreansk kultur och mytologi finns ingen anledning att byta. Att ha ännu en tiger stärker -i stället uppfattningen att tigern och Syd-korea hör ihop. För det är maskotens uppgift, att representera både värd-staden/landet och de olympiska spelen. Samt att vara så gullig att folk vill köpa den som leksak. Och vad är gulligt? Djur.

Svårare än så är det inte, men ändå valde Norge och Lillehammer att ha två blonda barn i vikingakläder som maskotar 1994. Ett i mitt tycke värre bottennapp än hånade -Izzy, den helt obegripliga, knarkiga ”spermien i gympa-skor” från OS i Atlanta 1996.

Izzy markerade dock en viktig vändpunkt i OS-maskotarnas historia. 1996 var första gången vi fick en datorgenererad maskot, och på den vägen har det fortsatt. Tillsammans med otyget att ha tre, fyra eller till och med fem maskotar under ett och samma OS (vem orkar hålla reda på alla dem?) har det lett till mer strömlinjeformade och lättglömda maskotar.

Skaparen av ikoniska björnen Misja från Moskva-OS 1980, barnboksillustratören Viktor Tjizjikov, fångade maskotens essens när han gick i taket  över isbjörnen, en av tre maskotar under OS i Sotji 2014. Isbjörnen var bara en uppumpad, fetare version av hans Misja men ”saknade personlighet”, hävdade Tjizjikov.

Årets maskot Soohorang kanske inte bubblar av personlighet, men uppfyller kriterierna för en lyckad OS-maskot:

Den är en enda.

Den är ett djur.

Bara det är ett steg på vägen till att åter hitta OS-maskotens borttappade själ.

Följ ämnen i artikeln