Ni lurar tittarna, SVT

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-17

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ett attraktivt program ska locka tittarna att skaffa kabel-tv.

Så lurar och sviker reklamkanalerna sina tv-tittare. Men Sveriges Television borde verkligen stå över sådant.

Sipowicz.

För reklamkanalerna är detta bara normal affärsverksamhet. Både Viasat och TV4 använder regelbundet sina rättigheter till att få folk att skaffa deras respektive betalkanaler.

Och program som inte ger tillräckligt med annonsintäkter åker ut ur tv-tablån och får tyna bort i en mindre kanal. Dr Phil var superkändis i Sverige under några år. Men knappt 400000 tittare i TV4 var för lite, nu ses han av 49000 i TV4 plus.

Hyllade polisserien "På spaning i New York" har ständigt misshandlats av TV4, med usla sändningstider. Nu rul-lar en säsong i TV4 Plus. Sedan är det slut. Hur det går för Andy Sipowicz & Co får vi som älskar serien aldrig veta.

"Vita huset" räknas som en av de senaste årens allra bästa tv-serier. Totalt 24 Emmyvinster, varav fyra år på raken för bästa dramaserie. På söndagsnattens Emmygala är den nominerad i fem klasser.

Men SVT verkar aldrig ha trott på serien. Alltid kass sändningstid. Och nu flyttas den alltså till SVT24. Det innebär att uppskattningsvis två tredjedelar av svenska folket inte har någon möjlighet att följa vad som händer president Bartlett och de andra.

Jag kan se två olika skäl till flytten:

lAttraktiva program flyttas till SVT 24 för att höja intresset för kabelkanalen.

Program med få tittare-"Vita huset" har bara drygt 300000 i snitt-stoppas undan i kabelkanalen för att ge plats för bredare program.

båda fallen så sviker och lurar SVT sina trogna vanliga tittare och licensbetalare.

Jan-Olov Andersson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln