Mejla

Torbjörn Ek

Publicerad:

”Rekordlågt intresse för ’Idol’-finalisterna”

Nöjesbladets Tobbe Ek undrar om det inte är dags för TV4 att lägga ner talangjakten nu

Publicerad:

Tusse har flest följare i sociala medier.

Men fler har lyssnat på Freddies version av vinnarlåten på Spotify – kan det säga något om vinnaren?

Nej, för intresset för ”Idol”-finalisterna är på en så rekordlåg nivå att TV4 istället fundera över om det är dags att lägga ner talangjakten helt och hållet.

Trots nästan miljonen tv-tittare varje fredag gör årets ”Idol”-finalister väldigt lite väsen av sig.

Tusse Chiza har 17 000 följare på Instagram. Freddie Liljegren har 5 700.

Läs det igen. Femtusensjuhundra. Trots att nästan en miljon svenskar har sett ”Idol” varje fredag hela hösten har inte fler valt att följa de ”Idol”-deltagare som duellerar mot varandra i finalen.

Freddie och Tusse borde vara oroade

Det borde göra dem oroade. För som artist är man ingenting utan fans.

Vinnarlåten ”Rain” släpptes på Spotify i tisdags, i både Freddies och Tusses versioner. Men på torsdagskvällen har Tusses streamats 25 000 gånger, Freddies 33 000 gånger. På över två dygn. Ingen av dem har kvalat in bland de 200 mest streamade låtarna i Sverige. För att nå topp 50 behövs drygt 50 000 streams på ett dygn. Det är väldigt långt dit för ”Idol”-finalisterna.

”Idol”-finalisterna Tusse Chiza (till vänster) och Freddie Liljegren.
Foto: Ola Axman
”Idol”-finalisterna Tusse Chiza (till vänster) och Freddie Liljegren.

Givetvis kommer de allra flesta tv-tittarna få upp ögonen för vinnarlåten först på fredagskvällen. Men det borde ha funnits någon slags buzz redan nu.

TV4:s dopning funkar inte längre

Tusse har alltså flest följare på Instagram. Freddie flest streams på vinnarlåten. Kan det säga något om vem som vinner? Nej, det säger mest att båda deltagarna kommer få det tufft, oavsett vem som tar hem segern. ”Idol” brukar ge en snabbskjuts i karriären, ett dopat sätt att nå ut och hitta fans som sen följer en genom karriären.

Men när TV4:s dopning inte längre fungerar behöver kanalen och skivbolaget Universal tänka efter noggrant om det verkligen är värt att fortsätta med ”Idol” en säsong till. För om programmet inte kan skapa stjärnor längre, om deltagarna inte blir omtalade, uppmärksammas, får fans, vad har programmet då för relevans? Varför ska skivbolag och tv-kanal investera i artister som ingen vill se eller höra?

Tusse och Freddie, ni har en sista möjlighet ikväll att imponera på tv-tittarna, väcka deras intresse, hitta fans, få dem att vilja se er, lyssna på er, streama er musik. Se till att ta den chansen!

Av: Torbjörn Ek

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN