Fransk hämndkomedi med metoo-botten
”The Balconettes” är larvig, kul och arg
Publicerad 2025-02-14
The Balconettes
Regi Noémie Merlant, med Noémie Merlant, Souheila Yacoub och Sanda Codreanu
FILMRECENSION. Noémie Merlant och Céline Sciamma har tillsammans skrivit en vild och hysterisk rape revenge-komedi.
HÄMNDDRAMA/KOMEDI. Värmebölja i Marseille. Någon spelar sax, en man går omkring naken för öppna fönster. Ruby, Nicole och Élise balkongspionerar. En lägenhet bort ligger en medvetslös kvinna med en blåtira.
Det är upptakten till en film av den sort som helst ska ses runt midnatt med en vinkacklig publik: "The Balconettes" genresladdar mellan Almodóvarskt färggräll och hysterisk komedi, blodig rape revenge och övernaturlig saga.
Det är larvigt och kul, argt och inte så lite plakatigt. Att regissör (Noémie Merlant) och manusförfattare (Céline Sciamma) har gått all in på extra allt är lika uppkäftigt som dumt.
På senaste tiden har en debatt förts (igen) kring om kritiker kan och bör skilja på verk och person. I det här fallet vore det absurt. Den franska och den franska filmbranschens metoo-rörelse har vaknat på riktigt först nu, och Merlant har pratat om att hon utgått från egna erfarenheter. Bara förra veckan dömdes en regissör för att ha utnyttjat skådespelerskan Adèle Haenel från när hon var 12 år gammal – och som av en händelse jobbade hon med både Merlant och Sciamma på magnifika "Porträtt av en kvinna i brand".
"The Balconettes" är både fantasi och uppgörelse. Knappast perfekt, men man blir glad av att den finns.
Visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.