Drama med noll passionsfukt

Flera sexscener men ingen kemi i ”Kärlek & avund”

Publicerad 2023-08-25

”Kärlek & avund”

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Kärlek & avund

Regi Ira Sachs, med Franz Rogowski, Adèle Exarchopoulos, Ben Whishaw


FILMRECENSION. En självupptagen regissör, en kvinna som råkar vara på samma bar, och så regissörens make som väntar där hemma. Upplagt för triangeldrama.

DRAMA. En stressad regissör (Franz Rogowski) får psykbryt sista dagen av en filminspelning. Statisterna kan inte röra sig som de ska, inte gå i trappor utan att svänga konstigt med armarna, håller glasen stelt och onaturligt.

Ironiskt då att det är någonting off med hur skådespelarna sedan rör sig i Ira Sachs ”Kärlek & avund”. Samma med vad de har på sig, vad de säger och hur de säger det, med musiken som spelas och miljöerna de befinner sig i.

De halkar mest omkring utanpå berättelsen om en monumentalt självupptagen regissör som har sex med en kvinna (Adèle Exarchopoulos) och sedan tycker att hans make (Ben Whishaw) borde vara glad för hans skull. (För att snabbsummera handlingen därifrån: bisexualitet ställer till det.) 

”Kärlek & avund” säljs in som passionsdrama, och kanske hade det verkligen fungerat som ett om det funnits kemi mellan de tre inblandade – men i stället för faktisk passion finns utdragna sexscener i varierande explicit grad.

Och trots att Franz Rogowskis regissör är så uppenbart komisk i sin barnsliga självcentrering får man inte känslan av att tanken varit att göra honom fullt komisk. När man inte ens förstår varför någon tycker om honom över huvud taget blir hela idén med filmen mest befängd. 


Visas på bio.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.