Lovande filmdebut av Shyamalan-dotter

Ishana har ärvt sin pappas svaghet för sagor och twistar

Uppdaterad 2024-06-10 | Publicerad 2024-06-07

”The Watchers”

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

The Watchers

Regi Ishana Night Shyamalan, med Dakota Fanning, Georgina Campbell, Oliver Finnegan, Olwen Fouéré


FILMRECENSION. Pappa M Night Shyamalan producerar när Ishana Night Shyamalan långfilmsdebuterar med "The Watchers".

SKRÄCK. Vidsträckt, irländsk skog, en jagad och skräckslagen man som springer förbi en rostig point of no return-skylt. En voiceover-röst berättar om en plats som inte finns på kartan, en plats som lockar förlorade själar och sedan aldrig släpper dem levande därifrån.

Snart är mannen också tillbaka vid samma skylt. På en mossbelupen småväg i närheten tvärdör inom kort en bil, och en till (Dakota Fanning) är fast. Skogen skrämmer och förvirrar, gör att hon irrar bort sig – tills hon hittar skydd i en stuga tillsammans med tre främlingar (Georgina Campbell, Oliver Finnegan och Olwen Fouéré). Det visar sig tyvärr vara mindre stuga och mer brutalistisk kub där kvartetten varje natt blir tittade på genom en vägg av spegelglas.
Vad eller vilka Åskådarna på andra sidan är vet de inte, men det finns regler för att inte reta upp dem och om man är ute efter solens nedgång tar de en.

Dras in direkt i filmen

Öppningen är stark, och trots klichéer dras man in i "The Watchers" direkt av fotot, ljuddesignen och den effektivt krypande och obehagliga stämningen. Filmen är baserad på romanen med samma namn av A M Shine, regisserad och skriven av långfilmsdebutanten Ishana Night Shyamalan och producerad av pappa M. Night Shyamalan – och om det är något regissören ärvt från sin far är det en svaghet för sagor, twistar och symboler.

Dakota Fanning i ”The Watchers”

Vissa av de förra är onödiga, vissa av de sistnämnda är intressanta medan andra är klumpiga och övertydliga.

Lite för lång för sitt bästa

Som så många andra filmer i genren faller "The Watchers" i takt med att man får se mer och mer av det som skrämmer, och som så ofta består det som skrämmer av dåliga effekter. Filmen är också lite för lång för sitt eget bästa, och hade mått bra av att kapas ner några turer.

Allt som allt får man ändå säga att det här är en lovande debut, och man blir nyfiken på vad Ishana Night Shyamalan gör med nästa film när efternamnet kanske väger mindre tungt på axlarna och hon kan leka mer.


Visas på bio.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ANNONS