Erkänn att ni har gjort fel, SVT

Tobbe Ek: När Sveriges största hit inte är i Mello-final kan inte Finalkvalet anses vara något annat än ett fiasko

Jag kan inte släppa finalkvalet.

SVT tänker utvärdera och komma med besked efter sommaren – men vad hjälper det när det är på lördag finalen avgörs?

Och det utan årets största Mello-hits.

Den enda analysen som behöver göras är denna: Det blev fel!

Precis som en Mello-refräng hamrar in låttiteln för att få oss att kapitulera och sjunga med – så låter SVT:s ihåliga bortförklaringar.

Marcus & Martinus effektiva hook klistrar sig fast med textraden ”She’s unforgettable”. Jaqcline Moss upprepar ”So effortless, so effortless, so effortless” i oändlighet så att ingen ska kunna glömma bort vad låten heter.

Upprepar sitt mantra som en Mello-refräng

Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka har en annan refräng, men orden upprepas på samma sätt:

”En alldeles för ytlig och enkel analys” varvat med ”alldeles för tidigt att säga” och mantrat upprepades gång på gång i intervjuerna efter fiaskosändningen i lördags. (Se gärna kollegan Natalie Demirians utmärkta intervju här för exempel.)

Anders Wistbacka.

Precis som med en Mello-refräng är avsikten att det är vad tittare och läsare och journalister ska komma ihåg efteråt:

”För ytlig och enkel analys” och ”alldeles för tidigt att säga”.

Det är en politikermetod som visat sig effektiv vid krishantering. Svara inte på frågorna, upprepa istället ditt budskap:

”För ytlig och enkel analys”, ”för ytlig och enkel analys”, ”för ytlig och enkel analys”.

En för Melodifestivalen beprövad ”stoppa huvudet i sanden”-taktik

När det rimmas med: ”För tidigt att säga”, ”för tidigt att säga”, så är det ett sätt att köpa tid. Försöka skjuta tittarilskan, och artisters och skivbolags frustration, framför sig.

Det är en för Melodifestivalen beprövad ”stoppa huvudet i sanden”-taktik, för att slippa hantera uppenbara felbeslut under pågående säsong. Det tillsammans med att aldrig erkänna att man tänkt helt fel.

Schlagercheferna Christer Björkman och Christel Tholse Willers 2015.

2015 gick refrängen istället: ”Vi har ett samlat resultat”, ”vi har ett samlat resultat”, ”vi har ett samlat resultat”.

Sångerskan hette Christel Tholse Willers, då som nu Melodifestivalens högsta chef, numera med titeln ”showrunner”. Appen hade precis införts som nytt röstningsalternativ och SVT hade inte gjort någon analys av hur många som skulle kunna tänkas vilja rösta helt gratis, istället för att betala med telefon och sms.

Feltänket var att tittarna bara fick rösta på respektive låt medan den framfördes, vilket gjorde att startordningen helt avgjorde resultatet. Under de första bidragen var tittarna för upptagna med att försöka ladda ner appen och registrera sig för att hinna rösta, så alla röster hamnade på artisterna med sena startnummer. Då krävde tittarna att SVT skulle redovisa hur telefonrösterna skilde sig från apprösterna för att kunna påvisa hur SVT:s feltänk påverkat resultatet.

Svaret?

”Vi har ett samlat resultat”, ”vi har ett samlat resultat”.

Anders Wistbackas senaste besked om kvalfinalen är en klen tröst för de artister som drabbats och inte fått en rättvis chans att ta sig vidare till Mello-finalen:

”Vi kommer utvärdera detta ordentligt och ha ett besked för nästa års tävling efter sommaren”, skriver han i ett sms till en kollega.

Fel att Sveriges största hit, Fröken Snusks ”Unga & fria” saknas i Mello-finalen

Jag föreställer mig att han tillsammans med Tholse Willers och andra Mello-ansvariga kommer djupdyka i statistik och siffror, antal röster och tittare, för att försöka bevisa för sig själva att refrängen håller:

”För ytlig och enkel analys”, ”för ytlig och enkel analys”.

Gunilla Persson och Fröken Snusk i finalkvalet.

Men det ändrar inte det faktum att Sveriges största hit just nu inte är i final. Fröken Snusks ”Unga & fria” har toppat Spotifys Sverigelista tre veckor i sträck, men SVT:s fiaskokval stoppade henne.

Då finns det bara en sak att konstatera, man har byggt ett felaktigt system.

När tävlingens största hit inte är i Melodifestivalens final är den enda analysen som behöver göras denna: Det blev fel!

Fröken Snusk har toppat Spotifys Sverigelista tre veckor i sträck, men SVT:s fiaskokval stoppade henne, skriver Tobbe Ek.