Jolmigt när Streisand möter Gibb

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-21

Krasst ekonomiskt resonemang bakom musikaliskt samarbete

Barbra Streisand

”Guilty pleasures” (pop)

De kom från varsitt håll musikaliskt men sålde båda massor av skivor så varför inte låta dem samarbeta och förhoppningsvis sälja ännu mer?

Får man tro skivbolagsmogulen Walter Yetnikoffs underhållande självbiografi ”Howling at the moon” var det så krasst resonemanget gick när Barbra Streisand, Broadway-popens största diva, parades ihop med dåtida discokungen Barry Gibb.

Albumet hette ”Guilty”, skrevs och producerades av Gibb, innehöll jättehiten ”Woman in love” och blev – mycket riktigt – en mångmiljonsuccé för Streisand.

Nu möts de två igen, för att fira 25-årsjubiléet av ”Guilty”. Och mixen är ungefär densamma: en stadig dos musikalballader, lite mjuk mogenpop och några nummer som drar försiktigt åt Bee Gees patenterade danssound.

Så länge Streisand får låta sin graciöst balanserade röst ta mycket plats bakom mikrofonen, lutad mot eleganta stråkarrangemang, är detta en rätt sympatisk skiva.

Men när hon ger sig ut på djupare vatten och släpper in Gibb för mycket, blir det mer än lovligt jolmigt. Allra mest så i horribla retroetnodiscon ”All the children”.

Bästa spår: ”Stranger in a strange land”.

Håkan Steen

ANNONS

Följ ämnen i artikeln