Fansen betalar kvarts miljard

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-10

Det lägger svenskarna på att se sina idoler i sommar

Lågkonjunkturen rasar – då lägger svenskarna en kvarts miljard på konserter.

Och artisterna tas emot med öppna armar.

– Konserterna kommer helt rätt i den här kärva ekonomin, säger Ossian Stiernstrand på Got event i Göteborg.

Supergruppen U2 bekräftade i går att de gör sin enda Nordenspelning på Ullevi den 21 juli.

En glad musiknyhet i raden av många, för i sommar kör musikbranschens giganter skytteltrafik till lilla Sverige.

Bruce Springsteens, Madonnas och de andra världsartisternas konserter är utsålda sedan länge. Lägg till det sommarens festivaler, där Arvika har Depeche Mode som huvudakt och Sonisphere tar hit Metallica. Sommaren 2009 erbjuder ett fullspäckat konsertkalendarium.

Lönsamt för städerna

– Det finns ju de som tror att den vikande skivförsäljningen bidrar till att artisterna turnerar mer, säger Louise Vanerell, pressansvarig på AEG Live i Sverige som en eventuell förklaring på rekordsommaren.

Tor Nielsen på Live nation håller inte riktigt med:

– I första hand tror jag att det handlar om att artisterna vill ut och spela sina nya låtar och möta sin publik. Bruce Springsteen skulle aldrig turnera annars. Sedan är det klart att man inte kan bortse från pengaaspekten helt.

Pengar är kanske inte avgörande för artisterna men spelar en stor roll för städerna som tar emot dem.

– När en gigant som Madonna fyller ett helt Ullevi betyder det intäkter på cirka 70 miljoner kronor till Göteborgs stad. I den summan finns bland annat hotellnätter, shopping och restaurangintäkter. De här konserterna kommer i helt rätt läge nu när det är lite kärvt i ekonomin, säger Ossian Stiernstrand på Got event.

Vill ha det unika

Madonna gör två spelningar på Ullevi i augusti. Då betalar hennes svenska fans sammanlagt 97 664 000 kronor för att få se henne uppträda.

Men varför är svenskarna beredd att lägga sammanlagt över en kvarts miljard på konsertbiljetter mitt i en lågkonjunktur?

– När alla andra musikupplevelser blir allt mindre unika, på grund av nedladdning och internet, söker man sig till det som är unikt. En livekonsert kan man aldrig kopiera, säger Nöjesbladets musikexpert Håkan Steen.

ANNONS