Till Sverige – efter 19 år

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-31

Efter mycket övertalning – Nu är Madonna klar för Ullevi i augusti

Det var inte lätt – men nu har Madonna blivit övertalad att inkludera Sverige på sin turné. Först efter att hon övertygats om att Ullevi i Göteborg är en bra arena bestämde hon sig. Här uppträder hon i Denver med ”The Sticky & Sweet Tour”.

LONDON. Ett nej, nej, nej blev till slut ett ja.

Efter en stor övertalningskampanj återvänder Madonna till Sverige – efter 19 år.

– Det här är första gången jag förlänger en turné, säger popdrottningen.

Sist Madonna uppträdde i Sverige var 1990 – på Eriksberg varv i Göteborg. I sommar kommer hon tillbaka för att spela på Ullevi.

Madonna har återigen bevisat varför hon förtjänar epitetet och kan sitta ensam på tronen.

Under 2008 sågs ”The Sticky & Sweet Tour” av 2 350 285 fans i 58 städer.

Som Nöjesbladet kunde avslöja redan i onsdags är Madonna på väg till Sverige.

Och svenska fansen kan nu dra en lättandens suck. I går blev det officiellt att Madonna spelar på Ullevi i Göteborg den 9 augusti.

Senast Madonna spelade i Sverige var 1990 – då också i Göteborg på Eriksbergs varv.

– Det känns helt overkligt. Att äntligen ha det svart på vitt känns så skönt efter alla turer, säger Helene Wigren på skivbolaget Warner.

Så sent som i torsdags kväll fick hon beskedet från Madonnas management i USA att stjärnan kommer till Sverige.

– Jag fick bara ett mejl sent på kvällen om att det var klart och en pressbild. Äntligen! Hon är så efterlängtad nu i Sverige, säger Helene Wigren.

Senaste skivan ”Hard Candy” har sålt platina i Sverige, vilket innebär 40 000 exemplar. Förra skivan ”Confessions on a dancefloor” har sålt trippelplatina.

Har förhandlat i ett halvår

Det närmaste Madonna kom Sverige den gången var Horsens i Danmark där hon spelade på ett gigantiskt fält omgiven av kohagar.

Anledningen till att hon då vägrade ta vägarna förbi Sverige var att arenorna av oförklarlig anledning inte levde upp till popdivans krav och att Sverige låg för långt bort från övriga spelplatser på Europaturnén.

– Hon tog inte med Skandinavien på den stora turnén och spelade bara på tio till femton ställen i Europa, säger Tor Nielsen på arrangören Live Nation.

Denna gång hade hon skrivit på ett lukrativt kontrakt med Live Nation i USA och den svenska falangen har fört intensiva förhandlingar i över ett halvår.

– Vi fick övertyga dem om att Ullevi är en väldigt bra arena där ganska kända artister spelat. När nu moderbolaget gör turnén fanns alla förutsättningar där, säger han.

Men det har inte varit helt lätt.

– Vi har försökt få henne till Sverige under hela 2000-talet. De här diskussionerna inleddes under tidig höst, säger Tor Nielsen.

”Är förväntansfull”

Madonnas “Sticky & Sweet Tour” är redan den mest ekonomiskt framgångsrika för en soloartist genom tiderna. Hon drog in absolut mest pengar av alla artister i hela USA under förra året. Nu förlängs turnén med start den 4 juli i London.

– Det här är första gången jag förlänger en turné. Jag är mycket förväntansfull inför att få komma ut på vägarna igen, besöka ställen jag aldrig varit på och återvända till platser jag älskar, säger Madonna i en kommentar om de nya datumen.

Ticnet säljer biljetterna

Men Robyn kommer inte att vara med i fortsättningen utan hon ersättas av Paul Oakenfold som speciellt inbjuden gäst. Biljetterna släpps den 9 februari och kostar mellan 695 och 1 195 kronor. Efter fiaskot med Bruce Springsteen i veckan, där Eventim sålde biljetterna, har Live Nation åter anlitat Ticnet.

– Det beror på att Ticnet tidigare varit ledande och gjort de stora arenaspelningarna i Göteborg. Vilken vi kommer använda nästa gång får vi se. Vi kommer nog varva mellan och använda bägge systemen, säger Tor Nielsen.

ANNONS