Jättebråk om 90-talsshow

Publicerad 2012-04-28

Namnstrid mellan Sverige och Norge skakar turnén ”We love the 90’s”

I höst kommer ”We love the 90’s”-turnén till Sverige.

Nu skakas nostalgifesten av ett varumärkesbråk.

– Vi äger ensamrätten till namnet i Sverige och kommer agera juridiskt, säger Robert Jakobsson, verksamhetschef på Biljett Nu.

”We love the 90’s”--turnén har spelat i Norge under 2011. I höst intar nostalgifesten Sverige med artister som E-Type, Dr Bombay och Haddaway. Bakom turnén står den norska arrangören Collings Entertainment.

Nu hotar den svenska andrahandsförsäljaren Biljett Nu med juridisk process.

2011 varumärkesregistrerade Biljett Nu ”We love the 90’s” hos Patent- och registreringsverket. Företaget anordnade även ett eget ”We love the 90’s”-event med artister som Dr Alban och Dr Bombay på Münchenbryggeriet i Stockholm.

– Vi betraktar detta som varumärkesintrång. Vi har varit i kontakt med våra jurister och diskuterat krav om namnbyte eller skadestånd.  Under 2012 och 2013 har vi också tänkt köra ”We love the 90’s”-evenemang i Sverige, säger Robert Jakobsson, verksamhetschef på Biljett Nu.

”Vi är inte rädda”

Den norska konsertarrangören Chris Collings, som har varumärkesregistrerat namnet i Norge och Danmark, är övertygad om att de svenska spelningarna kommer att gå av stapeln enligt planerna.

– Vi är inte rädda för Biljett Nu. Nu ska vi låta våra advokater se över detta. Till saken hör att vi drog igång det här först. Vi började marknadsföra ”We love the 90’s” redan 2010 och under hela 2011 har vi turnerat i Norge. Biljett Nu kopierade vårt koncept rakt av och körde ”We -love the 90’s” en kväll i Sverige 2011, säger Chris Collings på Collings Entertainment.

”Domstol får avgöra”

Martin Berger, varumärkesjurist vid Patent- och registeringsverket, bekräftar att varumärkes-registreringen ger Biljett Nu ensamrätt att använda ”We love the 90’s” i Sverige. Men det behöver ändå inte röra sig om varumärkesintrång.

– Det är något som en domstol får avgöra. Domstolens bedömning skulle kunna påverkas om den norska varumärkesinnehavaren har en grund för att häva den svenska registreringen. Exempelvis om den som registrerat varumärket i Sverige visste att det redan användes av någon annan som ännu inte hunnit registrera, säger Martin Berger.

Fajt om varumärket Både den svenska och den norska varianten av ”We love the 90’s” har anlitat artister som Dr Bombay. Men svenska Biljett Nu anser att de äger ensamrätten till namnet och hotar dra den norska arrangören inför rätta.

Foto: Pontus Höök, Björn Elgstrand, Anders carlsson, Lotte Fernvall

BILDEXTRA: Artisterna på höstens turné

ANNONS