”Efterfrågan är tio gånger större än utbudet”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-04

Ticnets vd om kötiden på internet.

25 000 biljetter slut – på nio minuter.

Efter en halvtimme var 50 000 biljetter slut.

Många ville ha biljetter till Bruce Springsteen and The E-Street Bands två konserter på Ullevi i sommar.

Några lyckades – de flesta inte.

De som inte stod i regnet och decemberkylan i kön utanför Globens biljettkassa satt i andra köer – i telefon och via internet för att försöka komma in på Ticnets hemsida.

Men där var väntan längre än Clarence Clemmons saxsolo i ”Jungleland”.

Undertecknad gick in på sajten klockan 9.00 – då biljetterna släpptes – och sitter ännu i kö.

– Det fungerar så att folk som går in på sajten hamnar i en elektronisk kö. Poängen med det är att man ska slippa gå in om och om igen på sajten. Man kommer in så småningom. Men det är ju så att efterfrågan är tio gånger större än utbudet, säger Mats Strand, Ticnets vd.

Han betonar att systemet inte brakat ihop, tvärtom.

– Allt fungerar som planerat. Det finns inget annat sätt att göra det på när en halv miljon människor vill ha femtio tusen biljetter.

Hur ser försäljningen ut? Har det sålts flest biljetter via internet?

– Det kan jag inte svara på nu. Men oftast vid sådana här tillfällen säljs det mycket via internet. Det är högst odds att få biljetter där.

Har du varit med om något liknande tryck?

– Det är ett av de hetare släppen, i paritet med U2 och Robbie Williams tidigare. Men snabbare än så här kan det inte gå till. Då hinner de som står i den vanliga kön inte få biljetter.

Bloggsök - Svensk bloggsökmotor - Bloggportalens
sökmotor

ANNONS