THE SLEEPY JACKSON

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-11

Lovers (pop)

Jag har alltid tyckt lite synd om folk som kommer från Perth. Titta på en karta så förstår ni själva. De borde rimligen känna sig lite ensamma, inte bara i Australien utan i hela världen. Det är hur långt som helst till i princip allting från Perth.

På vilket sätt det formar människorna som bor där har jag ingen aning om, men man kan trots allt ana att den sortens utanförskap bäddar för ett ganska personligt förhållningssätt till omvärlden.

En känsla som förstärks när det nu kommer något från Perth som verkligen är värt att bry sig om.

The Sleepy Jackson, en ung trio ledd av sångaren och låtskrivaren Luke Steele, lyckas nämligen plocka ihop alla möjliga pophistoriska bitar och smälta samman dem på ett sätt som hela tiden låter välbekant men aldrig exakt som någonting annat. En approach vi på senare år mött hos många, från Beck till Flaming Lips (båda stora inspiratörer för Sleepy Jackson, det medger de själva), men just den här twisten känns ändå märkligt fräsch.

Bandet har funnits sedan 1999 och hittills släppt två ep, men om dessa framför allt presenterade popbandet The Sleepy Jackson målar debutalbumet upp en mer komplex, och också mer spännande, bild.

Inledande ”Good dancers” skulle kunna ha skrivits av en inspirerad George Harrison och ”Vampire racecourse” har ett rakt driv som får en att undra om titeln ”Lovers” kommer från Modern Lovers. Nummer som ”Rain falls for wind” och ”Come to this” (kanske skivans stora hit) leder begåvat tankarna till äldre landsmän som The Church och Go-Betweens.

Lägg till det lite småskev 70-talsdisco, en skvätt lika skev countrypop och något stycke läckert svävande symfonipsykedelia, samt texter som både vågar hugga djupt i ämnen som begär och brustna hjärtan och dra närmast dråpliga metaforer om minikjolar och gamla bönder.

Det är spretigt som en mopedmustasch, men hålls ihop av den genomgående utsökta melodikänslan.

Well, kvasiövningen ”Fill me with apples” och ett-litet-barn-leker-Thom Yorke-balladen ”Morning bird” kan ni möjligen bortse ifrån. ”Lovers” är ändå en av årets mest upplyftande popskivor.

Håkan Steen

ANNONS

Följ ämnen i artikeln